söndag 21 juli 2019

Kämpigt braxenfiske


Hej alla,

den senaste tiden har det blivit en del braxenfiske i ån och visst finns det fisk inne...även om 95% av de är mindre brax. Det har definitivt hänt något med Hossmos braxbestånd då det numera finns otroligt många fiskar mellan 1 och 3kg. Sådana har det knappt funnits förr. Jag kommer ihåg mitt första år i ån, 2012, där jag fiskade 5 nattpass på hösten. Man fick ca 4-5 braxar per pass och snittet var långt över 4,5kg! Jag tror jag fick 5 fiskar över 5 kilo på dessa 5 pass på den tiden, med en topp på 5,7kg. Årets 5 pass resulterade i ca 100 braxar, varav kanske 15 var över 4 kilo. Så var det även förra året. Hittills har jag endast kunnat få en 5a, men den högg i alla fall redan på första passet. Det blev en mycket fin två tonad sommarbrax på 5270g. 

Kompakt fisk på 4900g

Men man får verkligen kämpa för varje storfisk! De har även blivit rätt så smala har jag märkt. En fisk på 70cm kan numera väga under 4,5kg. Förr hade en sådan lätt kunnat pressa vågen ner till 5,3-5,5kg! Det är antagligen konkurensen från småbraxarna, i kombination med ett lägre fisketryck, och därmed mindre mat i form av mäsk, som gör att braxarna inte väger lika mycket längre. 

Smal sommarbrax på 71cm och 4720g

Men så är det, fisket och fiskarna förändras, vikter och mängder går upp och ner med åren. Förmodligen är det naturliga variationer. Det som är glädjande är ju att fiskarna blir fler, trots skarv och häger (som man ser allt fler av vid ån) och trots sälen! Och nutidens 3 kilosar kan ju bli framtidens 5 och 6plussare, om det nu skulle svänga igen om några år! 

Vad gäller sutaren så antar jag att även denna inte gillar braxenfesten i ån just nu, den håller sig nämligen undan rätt så mycket. Men det kanske blir fler fiskar lite längre fram! 

Nu är jag lite mätt på drop-backs och pipande larm, vilket innebär att jag fiskar efter en tystare art framöver; rudan. Leken lär vara över nu och jag är mycket sugen på min lilla skogssjö och undrar om jag kan överlista en av de stora fiskarna i år och om det fina viktsnittet håller i sig, eller till och med ökar mera nu på sensommaren! 

Skitfiske på er önskar
/Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar