torsdag 19 juli 2018

21 år av specimenfiske idag :)

Hej alla,


Bokens första sida innehåller mitt namn och denna bild. Det är en av mina "stora" gäddor som togs i Alsterån nära hembyn Fröseke. Jag tror året var 1999 och jag var 14 år gammal :)


Här kommer ett litet nostalgi-inlägg då jag idag firar 21 år som specimenfiskare...eller ja, mer eller mindre. Jag råkade bläddra igenom min fångstbok i veckan och kollade upp den allra första fisken jag någonsin skrev ner i denna bok. Min far gav den till mig första året vi åkte upp till Sverige och det var en fångstbok som den tyska tidningen Blinker gav ut varje år. En jättefin liten bok, inslagen i läder och med 100 sidor av tabeller, där man kunde föreviga sina fångster i.

Året var 1997 och månaden var juli då vi hade vår första sommarsemester i Småland. Morsan hade precis köpt huset och det var 5 härliga veckor vi hade i vår lilla by Fröseke. Det är faktiskt många goda minnen jag har från den tiden. Jag var bara 12 år då...gud, tiden går verkligen fort.

Jag minns denna första fisk mycket väl. Det var första cykelturen jag gjorde längs med Uvasjön i Fröseke, ett spinnspö i handen och en liten ask med några skeddrag och spinnare. Det kändes lite läskigt att cykla igenom skogen, helt själv, ute i ingenstans...i ett främmande land. Men fort skulle jag bli kär i Sverige och med varje fiskepass blev kärleken större.

Första fisken blev alltså en abborre på hela 350g, tagen den 19. juli 1997. Jag kommer ihåg hur jag stod där på stenarna vid vattnet och hur rädd jag blev när det faktiskt högg en fisk, men samtidigt var det jag som krokades den dagen, för alltid!

Boken är på tyska och jag skriver faktiskt än idag alla mina fångster på tyska, varför vet jag inte. Det är kanske ett litet minne från det gamla landet och mitt gamla liv, som jag mer än gärna har kvar! Bokens 100 sidor är nu nästan fyllda, även om jag nuförtiden enbart skriver ner dem största fångsterna. Varje nytt PB får sig en liten stjärna och det har blivit ganska många med åren :) När boken inte rymmer fler fiskar så får jag köpa en ny, kanske hittar jag en likadan nere i mitt gamla hemland, vem vet.


Vi får se vad dem nästa 21 åren kan innehålla, men en sak är säker; det kommer bli många nya fiskeäventyr och minnen under den tiden också! 

Ha en fortsatt trevlig sommar.
Max





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar