fredag 25 januari 2013

Worm Update

Vintern har slagit till med full kraft, ännu en gång. I Sverige verkar den globala uppvärmningen inte ha samma effekt som på många andra länder, vilket är bra måste man väl säga. Men för en som inte isfiska är de tganska segt nu. Tittar jag ut genom fönstret ser jag att det nu är is över hela Kalmarsundet, kusten är alltså med andra ord ofiskbar nu. Likaså är kuståarna frysna och därför finns de ti nuläget ingenting att fiska i...

Då håller man på med annat, bland annat försöker jag plugga så mycket som möjligt nu, så att det finns mer tid i april och maj för att fiska sen. Jag har även tittat upp min lilla maskodlingen i källaren. Sedan starten i September har det hänt en hel del.
Komposteffekten och den växande maskpopulationen gör att det bryts ner mängder med biologisk avfall från köket, en bra bieffekt. Och hur går det för familjen mask då? Jo, sedan starten i September fanns det 50 maskar i odlingen, köpta från fiskeaffären. Idag har jag hittat den tredje generationen i jorden, eller modermaskarnas andra kull, om man kan säga så. Just nu är det ca 200 maskar i odlingen, vilket är en riktigt bra ökning! Modermaskarna har även blivit extremt feta genom all föda de får i sig och de unga växer riktigt fint!

Här ser ni 3 generationer med specimen worm baits :)
Till siksäsongen börjar i mars har jag nog en 300-400 maskar, vilket säkert räcker säsongen ut!
 
Nu hoppas man att värmen, som ska anlända på måndag, kommer stanna och ta bort isen fort i februari!
 
/Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar