onsdag 13 januari 2016

Abborrarna: Here I come!


Hej alla,

jaha, då har jag bestämt mig hur årets fiske kommer se ut! Jag tackar än en gång min goda vän Björn Lindholm för tipset och motiverande samtal om denna intressanta lilla tävling. Det blir alltså en gedigen helårssatsning på Kalmars abborrar, både i sundet och i Hossmoån. Bor man här bör man i alla fall försöka hamna i topp 5 och kanske lyckas man också. Här gäller det att få in 10 stora abborrar, och det är totalvikten av dessa 10 fiskar som utgör resultatet vid årsslutet.

Vi får se vad det kan bli. När jag ändå är i gång med abborren så kommer jag faktiskt jaga den där magiska 2plussaren, har man ett helt år på sig så är det lika bra att satsa högt :)

I stort sätt alla fiskepengar kommer i år läggas på diverse jiggarter, då det är främst den metoden jag kommer använda mig av. Dels så har jag ju tagit mitt nuvarande PB på jigg, och dels så har detta alltid varit en favoritmetod när det gäller predatorer, som faktiskt har hängt med hela vägen från mina första fiskeförsök i det gamla hemlandet Tyskland. Jag har även tagit min första gädda och min första abborre på jigg. I fjol har jag köpt ett lätt spinnspö med 5-25g kastvikt och det är detta spö, tillsammans med mina trogna feederspön för bottenmetet med betesfisk, som jag också kommer bedriva emellan, som blir mitt vapen i denna kamp.

Senast idag pratade jag med Björn och han lyckades faktiskt peppa upp mig så pass mycket att jag kunde fatta ett beslut. Som sagt så blir det i år svårt att hinna med specimentävlingen, då både plugget och jobbet har ökat. Men att köra abborre under vintern, våren och hösten känns absolut möjligt. En annan fördel är att jag slipper stressa över diverse arter :)

Bredvid denna satsning blir det dock i alla fall en minisatsning efter vårbrax, då dock enbart utrustad med ett feederspö, lite mäsk och majs på kvällarna! På sensommaren kommer jag också köra några karpnätter i ett nytt vatten, men det är enbart en semesterbonus.

Sammanfattningsvis kommer denna årsplanering ganska nära det jag ville göra från början, och det är nog det man alltid ska sträva efter, utan stress och tvång!

Ni får gärna önska mig skitfiske, för det kan behövas när det gäller en abborrtävling, det lär inte bli lätt. Men, utmaningar är det som gör livet intressant :)


/Braxmax (aka Abborrmax)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar