måndag 4 januari 2016

En liten årskrönika

Hej alla,

som vanligt så vill jag här nu snabbt sammanfatta det gamla fiskeåret 2015. Det har fiskats en hel del och det har faktiskt blivit en del fina fiskar och nya PBn. Bland annat fick jag nya personbästa på id, abborre, sutare, spegelkarp och fjällkarp. I Specimen Småländskan blev det till slut tyvärr bara en plats 4 i år, men däremot blev det en plats 2 i lagtävlingen med laget De gamla och havet :)

Hur fisket blir i år har jag faktiskt inte bestämt än; det blir en hel del plugg i år, då jag börjar den stora, avslutande masteruppsatsen till hösten (aaaahhhh), och så blir det som vanligt en hel del jobb. Det känns då svårt att hinna med tävlandet och att jaga så pass många arter. Det lutar mer åt att det enbart bli riktat fiske mot ett mindre antal arter i jakt på nya PBn. Jag funderar också på Nordens stora abborrtävling: Pikewallis Abborkonkurransen (en dansk tävling :)). Där gäller det att få ihop 10 stora abborrar och totalvikten avgör vem som vinner. Första platsen ger 10.000kr och diverse prylar, vilket faktiskt är lockande. Med de lokala förutsättningarna jag har för abborre kan det vara något att satsa på! Å andra sidan kan det bli lite monotont att bara köra en art under hela året...man får se. Jag är ändå liiite sugen på en sista tävlingsrunda i år med, då jag efter plugget kommer ha mycket mindre tid över generellt, och det är heller inte säkert att vi komma bo kvar i Småland framöver...vem vet!

Hur har då året 2015 gått? Jo, det började fint med en svit stora abborrar och en toppfisk på 1770g, tagen på dropshot jigg. Denna metod är grymt effektivt och roligt och det var glädjande att det nya PB:et tog på detta bete!

En grym Hossmoborre på 48cm och 1770g

Efter det kom idfisket igång, där fick jag kämpa en hel del, som vanligt, men i år lyckades jag äntligen med ett nytt pers, efter 7 års väntan! I gamla hederliga Ryssbyån nappade en fet vårid på mina maggots.  

En kall marsmorgon så hände det äntligen, reggid på 2880g.

I April körde jag även mört, och det blev ett nytt pers där med, även om fisket var allt annat än bra. Det blev mängder med smömört, men en stor fanns där iaf!

Sleten gammal mört på 39cm och 730g

2015 kördes det även mycket vårbraxen och även detta fiske gick helt ok, inget nytt PB, men iaf en fin fisk på 5430g och strax innan leken var över en tjock fisk på feedermete.
Perfekt kondition; en brax på 70cm och 5670g, tagen på ett kort 3 timmars kvällspass och den största av totalt 12 braxnar, då är lekfisket som roligast!
Strax innan braxenfisket blev det även en grym bonussutare, som nappade mitt på dagen. Jag hade fiskat gädda och skulle egentligen bara meta upp några betesfiskar med quiverspöet, pang sade det sedan :) En brutal hansutare på hela 3730g och 60cm!

Sutarturen höll även efter sommaren, i augusti var det dags för ett nytt PB. Denna fisk togs på boltspöet och kändes som en arg karp :) Upp kom en ännu längre sutare på hela 63cm och 3880g. 2016 är det kanske dags för en 4+?

Under ett annat boltpass hände sedan något riktigt oväntat, på kvällen vaknade ett av larmen till liv och upp kom en grov sommarid på 2950g, ...ännu ett nytt PB var ett faktum :)

Under sommaren och hösten blev det även en hel del karpfiske i Linnéasjön. Nästa år blir det nya vatten att utforska, så jag ville avsluta fisket där med bäst möjliga resultat. Det lyckades jag med. Jag fick både sjöns största spegel- och fjällkarp :)
En riktigt rolig och stark spegelkarp på 10,92kg hälsade på först, nytt PB :)

Efter årets sista karpnatt så blev det ett sista run på morgonen, och då hälsade även sjöns stora fjällkarp Halftail på! En gammal bekant, denna gång på fina 11,42kg, nytt PB :)

Det är lite sjukt att jag, genom hela årets gång, på nästan varje bild har samma keps på mig :) 
Fisket efter andra arter, som gädda, ruda, björkna eller sarv har gått mindre bra, men man kan inte lyckas med allt! I veckan beställde jag nya boilies, jiggar, krokar och diverse andra småprylar, snart ska det handlas in lite mäsk med. Vad året sedan har att bjuda på, och hur mycket tid det faktiskt komma finnas till fisket återstår att se. En sak är dock säker, fiskas ska det. Jag önskar er alla ett trevligt fiskeår 2016!

Hälsningar
Braxmax


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar