måndag 16 juli 2018

Braxenfiske i megavärmen

Hej alla,

sommaren är på G, det kan man lugnt påstå i år. Efter förra årets torra sommar så har vi nu en torr och supervarm sommar...har nyss läst en forskningsartikel om just det nordiska klimatet som påstodd att detta väder kan mycket väl bli det nya vanliga under sommarhalvåret här uppe hos oss. Och jag som flyttade från Berlin för att undkomma dem superheta somrarna där nere...snart får jag flytta norut igen då, eller vadå?

Artikeln innehöll även bra tips för att hur samhället kan ställa om så att vi kan spara mycket mer vatten under vintern och då har mer under sommaren, när det i stort sätt kanske inte kommer till så mycket nytt vatten. MEN denna anpassning och omställning måste börja nu! Blir det så...det återstår att se! Det känns sådär att vi kanske redan nu är i ett helt nytt klimat, samtidigt som politikerna debatterar kring helt andra, kanske i ett visst avseende, mindre viktiga problem.

Jag har i alla fall köpt 10.000 liter flaskvatten från Lidl, så jag är på det torra...eller vänta, va? Likt vädret så är även min humor mycket torr just nu...usch :)

Jag har även börjat fiska i ljuva Hossmoån en hel del och faktiskt lyckats med en bra braxennatt. Vanligtvis fiskar ingen såhär års i ån, då alla alltid tror att fiskarna inte stiger upp i ån mitt under sommaren. Men som man har sett ifrån Dalälven, där folk drar fina björknor och mörtar mitt i juli, så verkar faktiskt fisken komma upp även nu. Min tes är att de stiger mycket mer sporadiskt, men att de stiger och att de rör sig väldigt mycket in och ut just nu. När det sedan blir kyligare framåt hösten så stannar de mera i åsystemet, men nu har de så klart ingen anledning.

Denna roliga natt resulterade i 8 braxar och även 2 sutare. Det känns riktigt gutt att dra hossmobrax och sutare nu igen och det nappade friskt på både boltspöna och feederspöet, nu är man verkligen hemma igen :)

Som vanligt gäller det att träffa rätt stim med rätt storlek. Jag blev dock ändå rätt så nöjd med resultatet, då jag fick ett flertal fiskar över 4,5kg och braxarna hade helt rätt form och bra kondis. Tyvärr var de lite korta bara. Sutaren verkar inte vara på gång riktigt än och nu med värmeböljan så är också braxarna riktigt sega. Det rullar en del men mina senare pass har resulterat i väldigt få hugg. Det är otroligt varmt i vattnet, vilket inte kan vara en fördel direkt :(
Passets största brax på 70cm och 4940g

Helt rätt kondis, men fel längd; en fin sommarbrax på 66cm och 4620g.

Nattens största sutare på 55cm och 2680g

Det känns som läge för ett till rudapass och jag hoppas kunna komma iväg en morgon denna eller nästa vecka!

Skitfiske på er där ute i hettan!
/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar