måndag 9 juli 2018

En mycket torr sommar och lite rudafiske

Hej alla,

nu är det enbart 2 dagar kvar på jobbet och sen är det dags för 4 veckors semester :) Tyvärr har jag svårt för att njuta av sommaren på grund av det torra vädret. I helgen kom det ner några droppar här i Kalmar, men den senaste dagen med regn här hos oss var den 21. juni och innan denna var det den 20. maj...ni förstår att det saknas grymma mängder med nederbörd och läget blir allt värre. Varje gång man ttitar på väderprognosen ska det bli regn någon vecka framåt, men kollar man igen dagen därpå så är regnet borta...0,0mm nederbörd, varje dag, varje vecka.

Detta är nu andra året med extremt lite nederbörd och det är inte bara åarna och sjöarna som lider av vattenbrist, utan nu är det också lantbruket. Personligen tycker jag att man lätt hade kunnat minska köttproduktionen och därmed växtfoderproduktionen, men oavsett så är det ju alla slags växter, grönsaker och frukter som behöver vatten. Vi får helt enkelt hoppas på en snörik vinter även i år och på lite mildare och blötare somrar framöver, även om det kanske inte låter så roligt. Blir detta det nya vanliga i Sverige får vi riktigt stora problem om några år!

Finns det något positivt då? Jadå, det har fiskats lite ruda och den gillar ju i alla fall värmen. 2 pass har det blivit den senaste tiden och glädjande nog så verkar mörten ha försvunnit igen. Antingen har de dött av syrebrist i sjön eller så har de hittat hem till sin sjö via kanalen...vem vet. Men det är riktigt gutt att få napp och inte blir störd av små mörtar :)

Något annat jag kan konstatera är att snittvikten i sjön har ökat markant. Detta på grund av att jag har tagit ut smårudor i 4 år nu. Snittvikten har gått från 600-700g till 1000-1100g och jag ser nu många yngre fiskar som har klivit över kilot. Det kan bli riktigt fina fiskar om några år och jag hoppas att utvecklingen fortsätter på detta vis!

Just när jag fiskade var det just sådana fiskar runt kilot som var på gång, de större höll sig undan. Det blev totalt 9 fiskar på mattan, plus några tappade, och toppfisken vägde 1100g.

En äldre, nu magrare fisk på 39cm och 1100g
En mycket yngre fisk på 36cm och 1050g 

Och en till ung fisk på 35cm och 1040g, det är en vis skillnad på konditionen :)

Snart ska det börjas fiska i Hossmoån också och så blir det lite korta kvällspass i gamla karpsjön...tyvärr hinner jag inte med dem planerade 2 dygnen i Bjursjön. Om 5 veckor kommer bebisen och det känns säkrare att enbart lägga kortare pass nära hemmet, man vet aldrig när barnet får för sig att komma igång :) Men tills det är dags ser jag fram emot roliga och förhoppningsvis intensiva pass efter braxen och sutare i Hossmo, hänger 4 kilos sutaren lös i år? Det återstår att se.

Skitfiske
Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar