fredag 3 maj 2019

Fiskesverige och fisketyskland; två helt olika världar!

Hej alla,

som många vet så är ju jag från Tyskland och det är ytterst intressant hur pass mycket fisket och själva fiskementaliteten skiljer sig mellan Sverige och Tyskland. Jag har upplevt bege världar och jag hade inte för en miljon kronor, eller Euro, valt att fiska i Tyskland. Via diverse kompisar och kontakter och genom min guideverksamhet för många år sedan i Växjö, så har jag fått höra väldigt mycket och det ville jag dela med mig lite :)

Fiskelicens och fiskekort
Alla sportfiskare, alla som vill fiska, måste skaffa sig en licens, något slags körkort för fiskare. Denna ger grundläggande kunskap i tysk fiskerilag och kostar ca 2000-3000kr. Tyvärr medöfr denna licens att många tyska fiskare tror sig veta precis allt om alla moiliga fiskemetoder, vilket kombineras på ett utmärkt sätt med den tyska ledarmentaliteten, men som andra människor tröttnar på rätt så fort.

Catch and Release
Finns ej i Tyskland (förutom för karp...konstigt nog, då man också äter rikliga mängder med karp i Tyskland) och är till och med förbjudet. Tyskland är det enda landet, så vitt jag vet, som har denna syn på en beprövad och hållbar metod som C&R. I stället har "djurvännerna" genomdrivit, och detta redan för länge sedan, att all fångad fisk måste omedelbart avlivas...Vädligt många sportfiskare håller också med om detta och tycker det är helt galet med C&R.

Fiskekortpriser
Det finns ca 5 miljoner sportfiskare i Tyskland, vilket innebär att fisketrycket är enormt på sina håll. Om en klubb eller förening arrenderar ett vatten kan man lugnt behöva pröjsa en 5000-1000kr för ett årskort! Detta är mer regel än undantag i detta land.

Miljön
Tyskland älskar sin kol. Sedan 80-talet har brytningen av kol halverats....men bara till året 1995, sedan 95 har det brytits i stort sett lika mycket kol i Tyskland och man vill faktiskt inte ge upp denna smutsiga industri...Detta medför att både luften och vattnet, på sina håll, är extremt smutsiga. Lägg till lantbruket, den utbredda skeppstrafiken i landets stora åar, biltrafiken, regionalt surt regn...osv. Vi pratar ju ändå om nästan 90 miljoner människor! Detta har ledd till att många vattendrag mår extremt illa och fokus på denna del av naturen är inte alls lika stor som här hos oss! I ett helt gäng av Tysklands stora åar är strömvandrade fiskars populationer ner med ca 90%. Detta gör ett förbud mot C&R ännu konstigare...

Levande betesfisk
Denna fråga upprör tyskarna allra mest, eller så älskar de faktumet att vi faktiskt bedriver detta fiske. Många anser att detta är fruktansvärt djurplågeri (se alla andra punkter innan denna, i jämförelse) och att man inte bör kallas sportfiskare när man agnar med levande bete, utan snarare Hitler! Och ja, debatten finns ju här hemma i Sverige med, och ja, det är inte det mest humana vi fiskare håller på med...men sen så pratar vi om fiske, som ju i sin natur inte direkt är en djurvänlig aktivitet...om man ska se det helt krasst! Men man får stå för det om man nu bedriver det, anser jag! Sen finns det nog mycket värre saker vi utsätter naturen och diverse djur för!

Nu förstår ni kanske varför jag som gammal tysk tycker Sverige är ett (fiske)paradis och varför jag är sååå glad att bo i detta underbara land! :)

/Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar