söndag 3 februari 2019

Nya boots

Inatt fick vi runt 15 cm blötsnö...det är runt nollan, åarna är mestadels istäckta och det är inget fiske i sikte :(

Februari brukar vara min förorder-månad, just för att kunna höja stämningen litegrann under tiden man väntar på våren! Det blev ett litet paket från Karpfiskebutiken, som dock kommer först om någon månad. I detta paket finns fina slangbellor till karpfisket, några SBM boilies, lite smått och gott och, för att starta metesäsongen med: 4 fina avonflöten! Dessa ska inleda vårmetet och förhoppningsvis indikera diverse idhugg för mig. Ooohhh, vad man längtar nu!


En annan beställning gjordes på popuptackle.com och just den affären sålde riktigt fina termostövlar. Riktigt, riktigt bekväma och varma Norfins blev det även denna gång. Mina gamla hade jag i över 5 år och de har varit med på extremt många pass! Kommer sakna dem rejält, men de nya är nog ännu bätttre; löstagbart foder gör att jag praktiskt taget kan ha dessa på mig utan strumpor medans jag står i iskallt vatten. Samtidigt kan jag ha dem på sommaren när det är varmt, då helt enkelt utan foder.

Det är extremt viktigt med varma fötter, enligt mig i alla fall, och jag komme rihåg många ismetepass under tidigare år i Växjö, där jag satt med vanliga gummistövlar och frös sönder fötterna. Vilken enorm skillnad och med 600kr en grymt bra värmeinvestering.

Hur blir då fiskesäsongen 2019? Lätt blir den som sagt inte med 2 barn men redan effektiviserar jag tidsplaneringen och jag ser nu fram emot en hel del pass, med och utan barn. Tyvärr blev det inget Hossmokort i år heller, men förmodligen blir det ändå ett mer specimeninriktat år igen. Jaja, jag vet...jag borde enbart köra karp, men specimenrötterna sitter för djupt :) Detta betyder dock inte alls att jag inte kommer köra en hel del karppass i nya sjöar. Runt 50kg boilies väntar redan på dessa pass :)

Men nu under den senare delen av vintern och den första vårtiden blir det en del hederligt öringfiske i rinnande vatten. Om det vill sig så kommer jag få tillgång till ett superfint vatten där jag alltid velat fiska i och där finns en och annan riktigt fin öring! Håll tummarna.

Efter det blir det sen hårt idmete, då jakten på 3 kilos iden fortsätter i år! Vi får se hur lillan kommer gilla dessa planer, men hur är, än så länge, ett extremt lugnt och snällt barn, så några timmar i vagnen eller i bärsele på den fiskande pappan ska nog kunna gå vägen!

Håll ut, snart blir det vår och bättre tider!
/Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar