tisdag 12 mars 2019

Jakten efter nytt öring pb!

Årets första specimenfångst, Tempi hjälpte till med håvningen :)

Hej alla,

efter den milda februari så har mars varit riktigt kylig hittills. Vi hade -5 i Kalmar i natt och de senaste veckorna har det på grund av det kalla väddret inte blivit många pass. Det är tyvärr svårare när bebisen är med när temperaturerna är för låga! 

Som tur är så är den äldre dottern mycket tåligare och hon har varit med och fångat lite fisk med pappa. Till helgen ska det nu åter bli milt och jag hoppas att mina målarter öring och id snart är på gång! 

För några veckor sedan testade Tempi och jag fisket i sundet efter abborre, men det blev bara ett stort gäng mindre gäddor...precis innan vi skulle åka hem kom där dagens enda abborre på strax över kilot.




För någon vecka sedan blev det även öringpremiär och jag kom på att det var 4 år sedan jag fiskade öring riktat i kuståarna. Det var då på sin tid att jaga ett nytt pers i år och mitt nuvarande på 3240g ska inte vara omöjligt att slå! Redan det första hugget resulterade i en skaplig öring på 2900g och jag går nu och drömmar om en 4 plussare...vi får se.


Mycket vacker havsöring på 69cm och 2900g, tagen på spinnare.

I år fortsätter min nya specimentaktik att ta färre arter men större vikter och detta gör att jag kommer lägga tid endast på just id och öring fram till mitten av april! Både öring PB och id PB hade varit extremt roliga att få (id blir dock svårare), men målet är helt klart 3 skapliga fiskar i varje art till Småländskan och Svenskan. I år har vi nmäligen fått ihop riktigt fina lag till tävlingarna och dåp vill man ju bidra med kvalitativa poäng! Just nu är både ena dottern och jag lite förkylda, men till slutet av veckan hoppas jag på bättring och en del intensiva fiskepass! Vi får se vad som är på gång!

Även örra årets bröllopsdagspresent löstes in i helgen, genom en professionell fotografering i Stockholm. Denna bild kommer förevigas hemma på vår vägg; ett riktigt fint minne och visst är vi unga och vackra än! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar