torsdag 28 mars 2019

Sagan om drömiden


De senaste veckorna har jag levt i en drömvärld, då jag för några veckor sedan fick årets första id och denna första fisk blev den så efterlängtade 3a!!! Jag har fiskat id i 11 år nu, de första åren var inget vidare. Ni vet, när man bor långt ifrån vattnen, inte vet hur fisket fungerar riktigt, när fisken stiger, när den leker...osv, då är det tufft och det tar lång tid att lära sig. När vi sen flyttade till Kalmar 2012 så kunde man äntligen lära sig mycket mer om våriden, och detta varje säsong. Men först 2015 så släppte det rejält. Länge har jag legat under gränsen; 2880g år 2015, 2950g samma år, sen 2980g år 2016. Men det skulle dröja 3 år till innan 3an blev verklighet. Och så helt plötsligt, en kall dag i mars i år, enbart få ströfiskar i ån, så får jag ett enda hugg och kan efter en kort stund inte fatta att det är sant! En vacker id på hela 60cm och 3050gram! Äntligen!!! 

Ögonblicket där vågen visade vikten över 3-kilos-gränsen

Under hela perioden har fisket varit riktigt trögt med enbart ett fåtal napp per pass. Några dagar senare fick jag en mindre hona på 2330g och nyligen, bland nu redan väldigt många utlekta fiskar, så nappade ännu en fin hona på 2540g.

Mycket vacker vårid på 54cm och 2540g, hela 6cm kortare än 3an

Nu är jag ju pappaledig med lilla gosingen 3 dagar i veckan och änsålänge (håll tummarna) så har hon varit extremt snäll. Antingen kollar hon på pappa och vattnet och drömmar sig bort eller så sover hon en bra stund medans pappa fiskar :) Emellan blir det lite lek med gosedjuren och en flaska mjölk. Ett riktigt specimen-barn detta! :) Jag njuter av denna intensiva tid med henne och nu när värmen är på ingång så blir det säkert fler pass tillsammans!

Både pappa och bebis har koll på flötet!

En skön tupplur i vårsolen

Några dagar till ska det jagas id, även om värmen som drar in nu gör att leken lär gå över fort! Efter iden så ska jag jaga vidare på öringfronten; nästa mål för 2019 är en 4 plussare. 

Skitfiske på er alla!
/Max von id

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar