söndag 17 juni 2012

Lite karpfiske på gång :)

Efter veckans mäskning så har dagens morgonpass äntligen levererat!

Lilla Tempereance är ju fortfarande lite för liten för att hänga med. Jag hade kvällsvakt och hon somnade fint vid halv 11 och det blev 4 timmars sömn för mig. Kl 03.30 steg jag upp och hörde hur det prasslade ute...Gör inget, jag sticker ändå! På med kläderna och in i bilen. En kvart senare anländer jag vid swimmet och montera poden. Snabbt på med 3 boilisar och fakemajs och ut med tacklen. Några mäskbollar flyger

också ut till platsen. Sedan byter jag till torra och varma kläder och sätte rmig i bilen, skööönt och allt är ute kl 4.45. Klockan hinner bli 5.05 innan första fisken rusar iväg och det bara skriker i larmet. Efter en kort fight tappar jag fisken...Förbannelsen håller i sig tänker jag och kastar ut spöet igen. Sätter mig i bilen lite smått förbannad och somnar en timme. Kl6 blir det dags igen, denna gång  på bonusspöet, som ligger bredvid poden med en ålplinga, då jag för tillfället bara ha 3 larm :) Denna fisk känns riktigt tung och jag hann uppskatta den till kanske 5-7kg, innan också denna släpper....What the Fuuuuuck. Fjärde tappade fisk på två dagar nu, vad är det som händer. Kastar ut även detta spö och somnar om igen, arg som en gammal gnällgubbe. Kl är nu halv 8 och jag har bara en timmes fiske kvar för dagen. Jag tar en macka och titta ut över sjön och ser nu att solen kommer fram. Då piper det igen i det vänstra spöet med en 12mm fresh fish boilie på. Denna gång sitter kroken som den ska och en rolig fight börjar, nu ska årets första karp upp! Efter några minuter och en del farliga snacks glider en fin spegelkarp in i håven.
Vågen stannar på 3,5kg och innan jag kan fota fisken ordentligt ballar ålplingan på bonusspöet ut igen:) Mitt favvobete: monstercrab-marinerad boilie, levererar igen, och denna fisk har också boltat sig som den ska. 4 tappade fiskar och nu 2 boltmaniacs nästan samtidigt...Hinner släppa ut den lilla karpen och fortsätter sen drilla den andra fisken, som känns lite bättre. Det är en stark fisk och den gör många vändningar innan jag kan håva den. En fin fisk visar sig och årets hittills största spegel visar sig väga 5,889kg, nice!


En liten feting fotas snabbt och släpps sedan tillbaka till sitt mörka hem. En lyckad dag med många runs och även en del landade fiskar ;) Ska hålla denna plats uppmäskat unde rhela veckan och nästa söndag blir det kanske midsommar-karp-bonanza!!!


/max


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar