onsdag 27 juni 2012

I väntans tider

På söndag och måndag morgon blir det karpfiske igen, och imon kväll ska jag förbereda ett nytt swim i sjön. Viken där jag fiskade nu på senaste tiden har levererat en del fisk, men var över lag rätt så trögt, och detta berodde nog på den låga vattentemperaturen i den grunda viken. Det nya swimmet är 3-4m djup och har en fin djupbrant och jag hoppas att fiskarna patrulera mera i dessa djupnivåer. Vädret är ju fortfarande riktigt kass, så jag kommer inte få hjälp av någon värmeperiod...

Jag kommer mäska 1,5kg fodermajs och 500g frolic och några nävar med boilies imon kväll och på lördag kväll och sen fiskar söndag och måndag. Fodermajsen jäsar just nu i vatten och 500ml sirap med lite salt och malt i, luktar riktigt starkt i hinken just nu och man blir nästan full när man tar bort locket. Imon ska de kokas i 30min och sen skopas de ut på ett 10*10m fält, samt en liten plats direkt vid vasskanten. 2 Spön kommer ligga i djupet vid branten, och två spön vid vassen, där det ungefära djupet är 1,5m. Sedan får vi se om och var de tar de goda boilisarna.

Sedan har jag ju tappet några fiskar på senaste tiden och nu har jag gjort lite research och har valt att tillverka några blow-back rigs, då dessa verkar riktigt grymma och säkra! Har beställt några curved shanks krokar från korda, rig ringar och lite shrink tube på ebay, och nu är det bara att vänta på brevet. Jag hoppas det anländer innan helgen så jag kan testa de nya riggarna. Mina nya larm har också kommit hem och det ska bli kul och testa de "in action", de verkar mycket schyssta i alla fall!

/Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar