torsdag 4 oktober 2012

Operation Kustid

Genom åren har jag börjat tröttna på vårfisket i kuståarna och nu när jag bor i Kalmar så tänkte jag ge mig på kustidarna på sommaren och hösten. Det finns oäntligt med platser där det går in id på sommaren, man ser de verkligen överallt, vid stränderna, inne i vikarna eller i hamnbassänger. Problemet är bara storleken. Det känns å ena sidan bra att det verkar finnas så pass många småidar unde rkilot, å andra sidan vill man ju främst har de där stora över 2,5kg...Men de finns ju där med!

Jag har börjat testa höstfisket litegrann under september månaden och jag har till och med lyckats lura upp 2 idar. I helgen ska ett annat ställe på Öland testas, men stor fokus kommer det bli nästa år under sommaren! Då ska det absolut komma upp en och annan regid hoppas jag...Om inte så är detta fiske ändå 10gånger roligare än flötestrotting i snabbt strömmande små åar där iden oftast inte alls vill äta...Nej, då känns det mycket roligare att se en quivertopp bounca upp och ner, när en id plockat upp majset eller maggoten nära feedern!
En helt ok höstid på 2,4kg, mitt PB är 2,5kg så det är faktiskt rätt så nära!
 

 
EN till 2+ från samma pass, grym kondis men tyvärr för kort, 50cm är denna och väger 2,2kg! En sådan 5cm längre och regiden är ett faktum...
 
 
Det ska bli riktigt spännande å se vad som kan komma upp nästa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar