lördag 9 mars 2013

Öringpremiären gick bra :)

Hej alla,

i tisdags var det äntligen dags för öringfisket i Hossmoån. Jag var hemma med lillan och bestämde mig för att ta med henne ut. Det var ju rätt behagligt i solen och jag passade på att åka ut direkt innan hennes förmiddags tupplur. När jag köpte årskortet på macken had ehon precis somnat och 5 minuter senare var vi på parkeringen. Jag tog ut alla grejer ur bilen, tyst som en mus och lät henne sova fint och skönt i bilen. Var tionde minut kikade in genom rutan och hon sov totalt en och en halv timme, ibland räcker det :)

Andra kastet denna första tur, i en djup kurva, resulterade i dagens första öring. Fighten var mindre stark, upp kom en öring på 1,3kg. Ändå skönt att det nappar tänkte jag. Sedan gick jag uppströms litegrann och kastade lite hit och dit. Jag hade bestämt mig för en silvrig spinnare av större format och i solljuset var det helt rätt drag denna dag! 30min senare återvände jag till kurvan och så tog det ca 5 min innan nästa fisk hade nappat på spinnaren. Denna gång kändes det tyngre direkt och det tog ett tag innan fisken kunde glida in i håven. Det var en lång och smal fisk, tyvärr. Ändå vägde den fina 2,61kg och ett nytt PB var ett faktum. En kvart senare vaknade lillan och efter en flaska mjölk och lite snack med två flugfiskare åkte vi hem igen. Skönt när ett kort intensivt pass ger utdelning!


Dagen efter genomfördes första riktiga passet, tillsammans med en god vän. Vi åkte ut tidigt och fiskade mellan kl 7 och 13. Dagen var dock riktigt segt och det kunde endast landas en öring under tiden...Trögt fiske med andra ord och kallt var det på morgonen...Jag testade en rad olika beten, till slut gjorde spinnaren tricket igen, men det verkar som att öringen står djupt, vid botten och vill nappa på långsamma drag. Vid nästa passet ska jag experimentera lite och har köpt in några sjunkande wobbler. De går att stanna upp fint och ofta nära botten. Vidare ska jag testa en helt ny metod med mina soft 4plays; Dessa ska fiskas på ett paternoster med ett 10grams sänke. Soft 4play sväver riktigt fint i vattnet och kan dras in mycket långsamt, så jag hoppas att det kan göra tricket nu i det kalla vädret!

Det blir en del pass nu i mars och några till i början av april och några till öringar ska upp!

/Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar