fredag 15 mars 2013

En riktigt kall mars i år :(

Hej gott folk,

ja, efter förra veckans sköna öringpremiär och 8 grader och sol trodde jag verkligen att våren hade gjort sittgenombrott detta år. Men så föll temperaturerna snabbt bara 2 dagar senare. I helgen var det sedan helt kört...-16 grader natten mellan söndag och måndag och jus nu känns det helt hopplöst. Väderprognosen visar int eheller några röda kurvor, utan den kalla perioden verkar komma hålla i sig ett bra tag framöver. Minst till helgen är det enbar tminusgrader...och öringfisket måste vänta. Trist, när det är planerat att fiska sik och mört i april, så mycket tid finns det inte kvar då! Jag funderar dock på att fiska öring en bit in i april, då sikarna inte heller nappar bra i kylan. Siken får tas lite senare i april sen och en bit in i maj i stället!

Gick en runda längs ån för ett tag sen och tog lite bilder, is, is och is vart man än tittade. Öringarna är där, men det går just nu inte att fiska på dem.


Lite fiske kunde bedrivas uppströms och nedströms Bron, men jag tror vattentemperaturen är exakt 0grader just nu, vilket innebär att öringarna är extremt inaktiva...

 
 Längre ner i systemet var det samma visa, is överallt...
 
 
Nej, efter dagens tröga fiske har jag bestämt mig för att vil nu, tills vårvärmen kommer tillbaka. det krävs inte mycket värme, men en 2 eller 3 grader i vattnet är i alla fall ett måste för att öringen ska kunna komma igång igen! När detta sker och isen försvinner, blir det en ny premiär, fast denna gång med mycket mindre fisketryck, vilket kanske visa sig var bra för fisket! Jag är redo och väntar tills det blir dags, sen slår jag till med ett antal pass i början av april! Då ska 3plusaren upp...hoppas jag :)
 
/Braxmax


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar