söndag 3 mars 2013

Nostalgiskt Öringfiske

Hej alla,

på tisdag och onsdag kör jag min egna lilla Hossmopremiär efter öring, jag har aldrig fiskat efter denna art i ån, så det ska bli riktigt spännande att se om man kan fånga någon fin silverfisk.

Nu när våren är på ingång, kommer jag ihåg mina första öringturer hemma i Fröseke, där vårt gamla hus står och jag en gång bodde. Alsterån flyter lugnt och fint mitt igenom samhället och på våren finns det gott om öring i detta gamla, kära vattnet.

Året är 2002 och vi hade precis flyttat till Sverige, det hann redan bli april men på den tiden var det lika kallt som det är nu i början på mars...klimatet förändras visst litegrann. Snön var dock redan borta vet jag och det var kanske en 5-6plusgrader i luften. Åns sista is hade precis försvunnit och lite längre upp i systemet fanns det en liten sjö , där ett kraftverk bryter åns väg. Öringarna hittade varje år till denna lilla sjö. Jag blev alltid förvånad att se dem där, men min gissning är att det är öringar som rymde från sportfiskesträckan ca 2 mil uppströms min by, där det finns gott om öring. Ändå var det blanka, silvira varelser, de såg alltså ut som havsöringar, men det är totalt omöjligt att de har tagit sig upp den långa vägen från Alsteråns mynning vid havet. Det är så många kraftverk och vandringshinder. Så de måste ha varit isatta fiskar.

En tidig aprildag kom jag alltså ner till ån och var egentligen ute efter dess feta vårabborrar, som också bor i sjön. Tidigare hade jag fått fisk strax unde rkilot och på den tiden var det gigantiska fångster. Efter drygt en timme utan napp blir det helt plötsigt livligt i spötoppen och jag krokar en fisk på spinnaren. Den högg precis vid dämmet och jag trodde att det var en stor abborre, eller en mindre gädda. När det sedan kom upp den där första vackra öringen var jag överlycklig. En helt ny art i hemmavattnet var något riktigt speciellt. Det var ingen stor fisk, 800gram visade vågen, men vilken fångst! Tyvärr har jag enbart icke-digitala bilder kvar av den tiden, men ni kan föreställa er en 18årig Max med långt hår och en ful fiskehatt ;)

Veckan efter gav jag mig ut igen, denna gång även med ett flötmete och några maskar. Fiskarna var kvar och denna dag blev det 3 öringar, den största 880gram. Det verkade finnas rikligt med mindre öringar i ån. Året därpå var det samma visa, dock så fick jag enbart små öringar upp till halvkilot denna gång. Sedan dess har jag aldrig fiskat efter öring igen, år 2004 flyttade jag till Växjö och där finns det absolut inga öringvatten.

Nu, i det nya hemmet Kalmar, kan detta sköna fiske få nytt liv i sig och jag väntar med spänning på Hossmopremiären på tisdag! Kanske blir det även ett nytt PB :)

/Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar