onsdag 8 maj 2013

En första braxennatt och ett nytt borre PB

Hej alla,

igår var det äntligen dags för årets första nattpass i Hossmoån. Jag hade längtat till det i flera månader nu och då sikfisket inte kunde bedrivas riktigt som jag ville (förlite tid på dagtid), så bestämde jag mig frö att redan nu börja fiska på stigande braxar, fram till leken är över i ån! Redan nu ser man en del rullande fisk, så chansen att få en tidig lekhona finns absolut!

Klockan var 7 på kvällen när jag lämnade hemmet och en kvart senare parkerade jag bilen vid kupagölen. När jag kommer ner till fiskeplatsen ser jag att jag har hela kupan för mig själv, skönt. Sedan björade jag slänga ut ett abborrspö, då jag tänkte fiska efter de randiga i några timmar, innan det skulle bli mörkt. Det tog ca 5 min innan spötoppen böjdes rejält och upp kommer en grön gurka. Gäddan på kanske 1 kilo återsattes direkt och en ny löja kastades ut. Efter 10min blir det ännu ett våldsamt napp och motstånden är kraftig när jag gör mothugg. Ännu en gädda tänkte jag, kanske lite större denna gång. När det efter en kort men hårt fight kom upp en smallfet vårabborre blir jag riktigt glad. Den kunde håvas säkert och vågen visade härliga 1,57kg, nytt PB igen och nästan en regabborre, härligt.


 Sedan dog det ut och mina 3 boltspön placerades i kupan. På 2 spön hade jag mina favvoboilies och platsmajs och på ett spö, som i år får bli expeimentspöet, fiskade jag med et av de nyinköpta sonubaits pellets. Allt var ute vid 10tiden, sedan blev det lite varmt te och efter det lade jag mig för första gången i år i min varma sovsäck. Kroppen behöver alltid vänja sig och tar nog 2-3 pass innan det känns riktigt behagligt, då jag frös litegrann denna först natt. Ändå kunde jag sova litegrann. Men vid 2 tiden pep det helt plötsligt i experimentspöet. Det kändes tungt men fisken släppte efter bara några sekunder...Tråkigt,men de nya betena verkar kunna leverera :)

Morgonfisket är också trögt och det kommer endast upp 2 pyttesmåbraxar, men början är gjord. På söndag blir det nästa nattpass efter brax, kryddat med lite abborrfiske!

/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar