söndag 8 september 2013

Ännu en magisk sutarnatt

Hej alla,

i tisdags så blev det ännu en natt vid ån och det skulle (återigen) bli årets pass!

Jag kom ner vid 19tiden och satte mig på den platsen jag hade fiskat på veckan innan. Började genast att bygga upp podden, mäska med lite partiklar och kasta ut mina 3 boltspön. Vid 21tiden kom bivvyn fram och det var nu redan kolsvart. På kvällen fick jag sedan några braxnar och det verkade vara en stigning på gång. Vid midnatt kom nästa hugget, efter några timmars tystnad och efter en kort drillning kunde jag landa årets hittills största braxen. Det var en extremt hög och tjock fisk som enbart mätte 69cm. Vikten fastställdes till grymjma 5670gram, 30gram ifrån mitt PB! Härligt!

Mycket fin höstbraxen

Sedan kom sutarna tillbaka till min mäskplats och det skulle totalt bli 4 stycken den natten. Första kom vid 2tiden och efter lite sömn så var jag på gång med spöet i handen igen. En stark fisk som visade sig vara en arg hane på riktigt fina 3010gram kunde håvas.



Tre kvart senare pep det till igen och även denna gång är det en stark sutare som har nappat. Upp kommer ett nytt PB på fina 3460gram. En mycket kompakt fisk på enbart 54cm! Lyckan var nu total. 


Sedan blev det några braxnar och en mindre sutare till och vid 7tiden började jag packa ihop allt. Sedan satt jag mig på stolen och kokade lite Mocha för att vakna till lite och värma upp kroppen (5grader då bara). Precis när jag skulle dricka lite ur koppen så kom det ett run till! Denna fisk var extremt kämpeglad och vände många gånger, jag kund ehelt enkelt inte få den nära håven. Efter en lång stund (så kändes det i alla fall) så gav den sig äntligen och jag kunde nu se vad jag hade fått på kroken. En grov och mycket lång sutare som skulle visa sig vara ännu ett nytt PB. Jag var lite osäker vad den kunde väga och när vågen sen visade hela 3860gram så blev jag rejält överraskad. Vilken gigant, vilken härlig fisk och vilken natt! 


Nytt PB som kan vara lite svårslaget nu
3860gram, 60cm

En mycket bred rygg där :)


På tisdag natt drar jag iväg igen och då hoppas jag att det har kommit in fler braxnar i ån!

Skitfiske

/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar