söndag 22 september 2013

Braxen och id som gäller nu!

Hej alla,


nu har jag tagit tillräckligt med sutare för i år och det blir nu dags för några till 5+ braxnar från Hossmoån. En riktigt fin fisk har det ju redan blivit, en stor bonusbrax under sutarfisket på 5670g, men jag vill gärna lyckas med 3 stycken 5plusare till! Braxenfisket har i år inte riktigt varit på topp,varken på våren eller nu på hösten och det gäller pricka in rätt natt, när det sker en stigning. Annars kan det vara precis tvärdött. Jag fiskade en natt i fredags och det blev inte en ända braxen den natten, däremot några sutare igen...Det hade inte stigit fisk, vattentempen låg på 15grader och vattennivån var riktigt låg, allt detta innebär segt fiske efter braxen.

På morgonen kom Sven Wende ner, som är en riktigt trevlig fiskare att snacka med! Han gav vassa tips och det blev en rolig morgon, trots det sega fisket.

Det blir några pass till i ån, sen får det vara nog, då det är andra arter som väntar nu. Id är en annan som brukar vara riktigt het just nu. Förra året fick jag några stycken ute i sundet, men även där är vattnet för varmt och tångräkorna, som iden brukar följa, har inte kommit än. De kalla nätterna hjälper just nu, men det kan ändå dröja lite till! Ett annat mål är att få en stor id i Hossmo, så det får bli att testa efter denna art i ån med, dock så är det svårt att köra riktat efter dem i ån. Får jag 3 stycken över 2,4kg nu framöver är jag riktigt nöjd, vi får se om det blir i sundet eller i ån!

Det ska även hinnas med 2 karpnätter i Linneasjön om någon vecka och fr o m den 15. Oktober blir det björknafisket som gäller. Detta fiske är oftast ganska huggrikt, även om det är många under 5hg man brukar få. Ändå är det alltid en rolig historia och det har blivit tradition för mig att lägga 5-6 nätter där, innan metesäsongen avslutas inför vintern!


/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar