lördag 7 september 2013

Höstpremiären i Hossmo gav utdelning!

Hej alla,


ja, vad ska jag säga, efter den riktigt tröga sommaren så är fisket nu äntligen på gång igen!

För 2 veckor sedan bestämde jag mig för en 2 nätters satsning på Hossmoåns sutare, då slutet av augustimånaden brukar vara en bra tid för sådant fiske. Vårfisket hade endast gett mig en (fin) sutare på 2,7kg och jag ville fokusera lite mer på denna extremt roliga art.

Jag anlände vid 21 tiden och träffade på Mika Malm, som också skulle fiska några timmar. Efter mina spön var utlagda och allt var på sin plats gick jag ner till Mika och vi snackade lite fiske och annat med en kopp te. Nätterna börjar bli allt kallare och snart får höstkläderna åka fram också! Vid 23 tiden gick jag sen och lade mig, bara för att höra Mikas larm tjuter iväg. Det blev en liten brax åt Mika och innan han skulle dra hem skulle han också få en sutare på cirka 2,5kg.

Efter Mika hade dragit hem bestämde jag mig för att flytta upp mina grejer till Mikas plats, då min kändes lite trög (inget flöde). Detta skulle visa sig vara ett mycket bra beslut! Efter bara någon halvtimme kom första hösthugget för min del och upp kom en brax på 4,3kg. Helt ok början tänkte jag och lade mig ner för natten. Sedan var det tyst i några timmar, men kl 5 drog högerspöet iväg och det kändes som en sutare. Tyvärr släppte denna ganska fort...En kvart senare drog det iväg igen på samma spö, denna gång kan jag landa en fin fisk på 2,43kg. Det tog ytterligare en halvtimme innan ett nytt sutar PB kunde håvas! Fisken var stark i fighten och det tog ca 5min innan den låg säkert i håven. Vågen stannade på riktigt trevliga 2,95kg och 3-kilos gränsen ( ett av mina mål i år) var nu inte långt bort längre.
Nytt PB strax under 3 kilo.

Denna första av två nätter gav alltså 2 fina sutare och en brax. Kl 8 åkte jag hem och spenderade en fin dag med frun och dottern. Kl 21 anlände jag vid swimmet för natt nummer 2. Kvällen blev mycket lugn, en 4kilos brax nappade och en sutare tappades. Sen hände det ingenting mer. Men sen, kl 2 på natten, skrek larmet på det vanliga högra spöet. Det verkade som om att samtliga sutare koncentrerades på en och samma plats och jag fortsatte mäska denna rätt så bra. Denna fisk vägdes till 2,53kg, en mindre sutare :)
En trött fiskare som precis hade vaknat ;)

Klockan var nu strax innan 4 på morgonen, än var det kolsvart och nu var det dags för ännu ett riktigt sutarrun i larmet. Denna fisk var den ända av totalt 9 stycken som högg på ett annat spö och denna högg på en stinky pellet från Sonubaits (riktigt heta beten!). Alla andra fiskar tog på dippat platsmajs! Vilken fight det blev, fisken simmade hela tiden mot vassen och jag fick hålla emot ordentligt, sen bestämde den sig för att simma över alla linor...innan den äntligen gled in i håven. Oh, vilken lång fisk, tänkte jag och jag såg nästan direkt att detta innebar ännu ett nytt PB, med råge!!! 
Jag säckade fisken tills det blev ljust för bättre bilder!
PB på 3,42kg och 59cm  :)

En glad braxmax lade sig ner för lite mer sömn. Jag var vid den tiden riktigt nöjd med satsningen, trots några tappade fiskar. Totalt hade jag nu landat 6 sutare på två nätter. Runt 6 tiden tappade jag tyvärr ännu två sutare, det verkade som om att de hela tiden högg riktigt försiktiga och kanske bara hälften av alla fiskar boltades som de skulle...Ändå blev utdelningen mer än glädjande. Vid 7:30 tiden, precis innan jag skulle packa ihop, kom nämligen passets sista run och denna fisk boltades helt perfekt i underläppen! Även denna sutare rusade iväg och hade mycket kraft i sig. Det tog en bra stund innan den gav upp och i håven kunde jag sen beskåda en redig boll av en sutare! Att den skulle vara så fet och stor hade jag inte trodd i det läget. På mattan mätte den "enbart" 54cm, men det var en extrem hög och tjock fisk!
"Bollen" på 3,37kg 

Denna andra fina 3a var alltså 54cm lång, PBet var 59cm lång och vägde enbart 50gram mer! Tänk om Bollen hade varit 59cm lång i stället, men hennes fetesyster finns där ute nånstans :)

Till helgen blir det ännu ett pass och sedan får man se om braxarna också börjar komma upp i ån!
Mitt mål, att fånga en sutare över 3 kilo, är nått, och det var ett av årets roligaste pass hittills!

/Braxmax



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar