torsdag 6 mars 2014

Nu blir det annat!

Hej,

nu har jag kört öring i 3 veckor och det har varit rätt så segt i Hossmoån i år...vet inte riktigt vad det kan bero på, flödet är fortfarande rätt så bra och vädret är milt. Å andra sidan är det enbart första mars veckan och vattnet har bara 3,2grader i skrivande stund...rätt så kallt än så länge. Det är den ända faktorn som jag kan tänka mig, blir det 5-6 grader i ån så kan en och annan öring säkert komma igång! Men nu får det bli lite abborrfiske i sundet under ett par pass framöver. Om 2 veckor hälsa en god gammal kompis på, Gustav Berg, och tillsammans ska vi försöka fånga var sin reg-abborre! Han kommer ner med sin båt och det blir 2 dagars fiske! Kan bli jätte roligt, men också jätte segt...Man får se. Nu på måndag kommer jag lägga ett testpass efter abborren och vi får se om de har hunnit komma in i vikarna!

Nu när vattentempen sakta men säkert stiga börjar även idfisket närma sig! 5 grader brukar krävas innan de kommer igång,men det är nära nu och det ska bli många soliga dagar framöver. Det gäller att hålla koll nu framöver. I år, som varje år ;) , så ska jag ge mig på den där reg-iden också, vi får se om jag äntligen lyckas!

Idag, trots ihållande förkylning, så gav jag mig ut en sista gång efter den där tröga öringen. Jag började fisket i sundet vid en rätt så bra udde nära Kalmar, där brukar det tas en hel del fisk varje år, men inte idag. Det blev endast en fin bild!


Fint ställe, men fel dag.

Efter det körde jag ner till ån för några timmars fiske i strömmande vatten. Många kast belv det, men inte en öring i sikte...Ibland är det tufft att vara fiskare. Men sådana mellan mellanperioder finns det tyvärr alltid och den som väntar länge, kommer förr eller senare få fin utdelning :) Öring blir det alltså kanske om ca 3 veckor igen, när iden är klar och vattentempen är över 6 grads gränsen! Nu väntar borre och id!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar