måndag 24 februari 2014

Det kommer igång

Hej alla,

nu har det alltså redan hunnit bli vår, och vilken vår, temperaturer upp till 10 grader har vi nog inte så ofta i februari! Detta påverkar fisket positivt och just nu känns det ganska hett att vara ute vid vattnet!

Förra veckan blev det två pass efter Hossmo öring. Då var vattentempen fortfarande låg, runt 2 grader, pga en massa smältvatten från isarna och snön. Nu är dock allt borta och ån kan sakta men säkert klättra grad för grad.

Idag körde jag ett pass efter gädda, men fisket var trögt och jag hade rätt så små betesfiskar. Det blev endast 2 mindre gäddor runt 3kilo. Vid 10 tiden bestämde jag mig då att försöka min tur på öringen igen, även om det varit trögt fiske helgen innan. Jag var helt själv vid ån och kastade ut min wobbler mitt i ett strömparti. Efter några sekunder känner jag en trevlig öringgung i spöet, ibland går det fort! Fisken är helt blank såg jag direkt, men var ändå lite trög, trots strömmen. Det tog bara några få minuter innan årets hittills största öring kunde håvas! En grov fisk ,men tyvärr tunn runt magen. 66cm och bättre kondis hade annars lätt kunnat gå över 3 kilos gränsen. Men denna gång vägde den bara 2750gram. Ändå var det en riktigt fin fisk och nu känns målvikten på 4 kilo en aning närmare!


Mycket fin blank öring.

Några kast senare lyckades jag även kroka denna savage gear wobbler, napp nummer 2 för dagen :)



Sista halvtimmen fiskar jag av en annan sträcka, men det hände ingenting mer denna gång. Om nu det milda vädret fortsätter, och det verkar kunna bli så, då lär öringfisket bara bli bättre och bättre framöver! Skönt att se att det fortfarande stiger en hel del ny fisk med! I mars blir det då mera öring och även en del abborre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar