måndag 6 april 2015

En lång väntan är över!

Hej alla,

för några veckor sedan har jag skrivit om det, nu har det blivit realitet, äntligen kom där ett nytt id personbästa! En sju år lång väntan är därmed över och det nya pb:et vilar nu på härliga 2880g. Det var hittills den ända vettiga fisken jag har fått i åarna omkring kalmar. Det har bara stigit små små mängder med id och de har nästan lekt direkt, men denna soliga, om än kalla morgon i mars så fanns det åtminstone en romstinna id i ån och den blev sugen på mina maggots :)

En glad Braxmax med en tjock vårid på 56cm och 2880g

Jag körde lillan till dagiset och åkte sedan direkt vidare till vattnet, för att flötmeta några timmar. Väl framme vid ån så hade vattnet stigit rejält efter 2 dygn regn här i kalmar och det var ett starkt flöde. Efter tredje driften med flötet så dök det och jag kunde känna det där fina idgunget, en härlig känsla! När den bröt ytan såg jag en större fisk, men jag såg ingen buk, så jag gissade på en fisk runt 2,3-2,4kg. Ändå åkte håven fram och efter någon minut till, så landades iden. Då, när jag lyfte håven,kände jag tyngden och såg en fet buk :) Vågen och vågsäck fick hämtas och sedan vandrade vikten bara upp och upp, att den sedan stannade vid 2880g hade jag faktiskt inte tippat! Iden är ju ändå en mindre art, men en kompakt fisk med mycket rom kan gör så mycket skillnad! Otroligt glad körde jag några bilder med fisken och sedan fick den simma tillbaka till lekplatserna. Denna id rankas mycket högt bland mina personliga rekord och blir nog svårt att slå i framtiden. 
Tack för besöket!

Sedan dess har det bara blivit mindre och utlekta fiskar, så det kanske var allt för denna vår, vad gäller id...Jag ska i alla fall köra några pass till denna vecka, innan det blir dags för mörtfisket i lillån!

/Braxmax



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar