tisdag 24 mars 2015

Magiskt dropshot fiske!

Hej alla,

nu har fisket lossnat lite för mig,äntligen! I veckan blev det en sväng till ån för lite dropshot efter abborre. Efter jag hade lämnat Tempi på dagis, så åkte jag ner och kollade först om iden hade stigit, men tyvärr var det helt tomt...det dröjer i år. Då fick det bli abborre denna varma, soliga morgon. Vattennivån är mycket låg i ån just nu och både flödet och fisket var extremt trögt. Totalt blev det endast en handfull abborrar, men bland de befann sig två riktigt fina toppar :)

Efter bara en timmes fiske fick jag ett fint hugg på jiggen, upp kom en fet vårabborre runt kilot. Några kast senare blev det ännu ett hårt hugg, och denna gång kände jag bra tyngd i andra änden linan. Håven fick hjälpa till här och en fin fisk i bra kondition kunde vägas till 1520g.

Exakt såhär ska de se ut, smallfet och fina färger. En vacker skapelse på 44cm och 1520g.


Några timmar senare var jag framme på sista stället innan hemfärden, och det skulle bli några kast till. Fisket var nu riktigt segt och jag tappade endast en abborre. Men sen, så blev det ett försiktigt hugg på jiggen,jag krokade och fisken började lugnt och bestämt simmar mot åmitten. Det här är en felkrokad braxen hann jag tänka för mig själv, innan en stor abborre bröt ytan! Med darrande hand hämtade jag håven och lyckan var fullkomlig när den stora abborren kunde håvas. Det skulle bli ett nytt PB på mattan denna dag :) Det kändes extra roligt att mitt nya PB är taget på jigg, inte på betesfisk! 

Stor abborre, inte i toppkondition, men ändå väldigt fina 1770g och 48cm. 

Efter en liten foto session, så fick hon simma tillbaka till det kalla mörka vattnet.


/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar