fredag 21 augusti 2015

Knepigt rudafiske

Hej alla,

det var många tecken som jag trotsade igår när jag stack och fiskade ruda en dag. Innan klockan ringde vid 2:30, så drömde jag att det var snöstorm och -20 ute...ändå skulle jag ut och fiska. Väl på plats var det allt annat än kallt, på morgonen, när solen hade klivit fram, som steg temperaturen snabbt och jag fick svettas och solstekas resten av passet. På väg till en av fiskeplatserna fastnade jag också i en rot eller gren på marken och hela jag föll ner, rak som en pinne, i den blöta, kalla mossen på marken...med ansiktet först :) Med skadat knä och blöta kläder satt jag mig sedan i solen, där jag skulle meta och torka!

Fisket var inte heller det enklaste denna dag; natten hade varit kall och detta gillar inte rudorna alls! Timmarna mellan 4 och 8 var med andra ord totalt stendöda...Sedan kom dock de första bubblorna fram till platsen och sedan så kom nästa problemet...fiskarna nappade allt för försiktiga och de första 10 huggen resulterade i ingenting...mycket frustrerande. Men rudan är en svår fisk och ibland är de helt enkelt rätt så omöjliga att kroka!

Dock så kom det in fler och fler fiskar till platsen och mitt på dagen var aktiviteten som bäst och jag kunde i alla fall landa tre rudor! Tyvärr blev det ingen bjässe denna dag, men medelvikten var mycket bättre än fjolårets och dagens toppar blev två tjocka, men lite korta rudor på 1040 och 1070g.

En underbar, men för varm dag vid sjön!

Första rudan på 1040g

sista rudan för dagen, en vacker individ på 1070g och 34cm, mycket varmt då :)

Vid 14 tiden åkte jag sedan hemåt. Väl hemma har jag börjat fundera om det ska bli ännu ett pass, någon dag nästa vecka...Den riktigt varma sensommaren borde göra fiskarna aktiva i sjön, då rudan gillar värmen rätt så mycket! Fisket efter denna lilla art är extremt roligt, då man fiskar flötet mycket nära land och kan se bubblorna stiger upp, när det är fiskar inne och äter! Jag ska optimera utrustningen lite, så att jag kan kanske landa fler napp nästa gång! För de stora rudorna finns där, och det är nu de kan vara på gång! Jag får se om jag hinner med ett till dagspass snart! Annars komme rjag börja karpsatsningen nu framöver!

/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar