torsdag 27 augusti 2015

En vacker spegelkarp

Hej alla,

det har ej blivit av med fler rudapass, tiden räckte inte och i stället blev det några kortare pass efter sutare och igår en första höstnatt efter karp!

Sutarna fortsätter att vara på gång i hossmoån och jag kunde landa en till fin fisk på 3550g!
En mycket vacker fisk på 54cm och 3550g, tagen på plastmajs runt lunchtiden. 

Efter det passet så kände jag mig nöjd med den arten, det lär bli svårt att lura upp en ännu större sutare i år! I veckan bestämde jag mig då för en första karptur, då det skulle dra in ett väderomslag och vinden skulle ändra från ost till syd! Sådana förhållanden gillar jag och jag förberedde några olika fiskeplatser med en förmäskning. I går kväll bar det sen av, efter mitt jobbpass. 

Jag var framme vid halv nio tiden och det märks att hösten är på väg in, då det inte var mycket ljus kvar. Snabbt fick mina spön riggas och kastas ut då, tillsammans med en del boilies och fodermajs. En plats närmare land mäskades upp med säkert 2 kg majs och 500g boilies, då jag skulle testa om mer mat skulle kunna locka till sig fler fiskar! 

Dock så gav ingen av platserna någonting alls under hela natten. Klockan hann blir sju och jag satte mig i min stol och åt frukost, det är fortfarande behagligt ute med runt 18 grader! Timmarna gick utan något run alls...Jag hade i stort sett gett upp detta pass och tog en sista kopp cappuccino strax efter nio tiden. Jag glodde på min pod och drömde mig tillbaka till bättre tider; då small det plötsligt till på högerspöet! Ett omfattande run följde och när jag tog upp spöet så fortsatte fisken simma ut mot djupet! 
Som ni kan se så hade jag att göra med denna fisk, den var extremt stark och körde rusning efter rusning, tack och lov alltid mot det öppna vattnet! Efter runt 10 minuter så blev den trött och jag kunde håva en, för mig och sjön riktigt stor spegelkarp! Efter det sega fisket i sjön i år och efter den lugna natten, så blev jag extremt glad :)
10plus vågen fick åka fram, alltid en speciell känsla och efter några sekunder pendlade den in sig på härliga 10920g! Nytt pb med råge och jag har för mig att detta är ett nytt sjörekord på spegelkarp,men jag är inte riktigt säker på det! Oavsett så är det en av årets finaste fångster för min del!

Denna fisk verkar växa mycket fint och blir större för varje år. Framöver blir det mera karpfiske i kallt vatten och man får se om den kanske visa sig en gång till i år och om den då kan kliva över 11 kilos gränsen! Sedan återstå att se om jag även kan lyckas få sjöns stora fjällkarp i höst...det får tiden visa!

/Braxmax



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar