onsdag 9 december 2015

Fortfarande trögt i sundet...

I går var det dags igen, och även denna morgon möttes jag av minusgrader och frost. Detta pass var, om möjligt, ännu trögare än det första...En lite abborre var det ända som kom upp, bredvid en rad gäddor. I alla fall fick jag en finare gädda på 6 kilo som snodde min lilla löja, det krävs ibland inga stora beten ;)

En finare fisk strax under metern och strax över 6 kilo. 

En liten konstfull, eller bara konstig bild i morgonens mörka ljus. 


Men abborrarna håller fortfarande hus någon annanstans...och jag hoppas verkligen att de snart kommer in, för tiden rinner ut! Än är det milt men vattentemperaturen sjunker stadigt och vid nästa perioden med kallt väder, så kan det nog snabbt blir is i vikarna...då är det med andra ord slutfiskat. Nästa vecka blir det ett, kanske även två pass om jag hinner, då får vi se om det har blivit bättre!

Jag ska även dela med mig två roliga saker som hände under passet. Vissa, som känner mig lite bättre, kan nog tycka att det är typiska Max-grejer att göra :)

För det första kändes det riktigt trögt och jobbigare än vanligt att ro ut till fiskeplatserna. Jag har ungefär...600-700m till andra sidan viken, som jag lätt ro av på 10-15minuter. Men denna morgon var det mycket saktare...när jag sedan rodde över grundare botten och hörde hur en av ankartyngderna gled över gruset och sanden, då förstod jag att jag hade glömt ta upp den vid båtbryggan :) den hade hängt med hela vägen ut och tyngde båten ner avsevärt med sina 10-15kilo...:)

Väl framme kastar jag ut första löjan med flötet och efter en kort stund är det en större gädda som har tagit betet. Flötet vandrar sakta men säkert strax under ytan och jag gör mig beredd för ett gediget mothugg. När jag sedan håller på att just utföra det, så säger det pang och linan går av...det kan har varit en svaghet i linan som gjorde detta, men jag föredra att hävda att gäddan helt enkelt var för stor och tung, och att linan på grund av det inte klarade av trycket vid mothugget...:) Tyvärr dök flötet rätt så fort och jag kunde inte fiska upp linan...så om någon fiskare framöver ser ett ensamt flöte vandrar omkring i Kalmarsund, då vet ni varför! ;)

Med dessa ord önskar jag er en god kväll!
/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar