lördag 5 december 2015

Tufft fiske i Kalmarsund

Hej alla,

värmen är tillbaka och med denna stormarna...det finns inte många chanser till att dra ut och njuta av ett lugnt fiskepass just nu. Abborrjakten är i full gång, beten finns, jiggar finns, men tyvärr finns det inte många abborrar just nu :)

I tisdags gled båten i det kalla klara vattnet för första gången denna höst och det var kallt denna morgon, när jag såg solen klättra fram bakom trädtopparna på andra sidan viken. Båten fick tömmas och efter 10 minuter så fick armarna lite träning när de fick ro mig fram till fiskeplatserna, längs med vassen. Jag hade hört att fisket hade varit mycket segt hela hösten i år, men det gäller nu säkert att träffa en dag när abborrarna är inne. Att hitta rätt dag är dock en helt annan sak. Denna morgon hade jag i alla fall inga större förhoppningar, men ganska omgående fick jag napp på både flötmetet och jiggen. Det visade sig att hela viken skulle vara packad med gäddor...men då finns det i alla fall lite rovfisk inne, tänkte jag!

Timmarna gick och gädda efter gädda snodde mina betesfiskar under flötet, och då och då även mina krokar...


Dagens största av totalt ett tiotal gäddor blev en fisk strax över 4 kilo.

Efter det fick jag sedan äntligen ett klassiskt abborrhugg på jiggen och en fisk lite över kilot kunde krokas, alltid nåt!

En mycket fin och grov abborre, jakten på den stora Kalmarsundsabborren har börjat! 

Innan hemfärden fiskades det av ett sista vassbälte och då blev det även en abborre på flötmete denna dag. Också denna fisk var strax över kilot. 

På tisdag är det dags igen, då styrs bilen mot sundet, under morgontimmarna, en stund innan det första ljuset kliver fram! Då får man se om de stora abborrarna har gjort entré! 

/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar