fredag 11 mars 2016

En rejäl överraskning

Hej alla,

abborrfisket har de senaste veckorna varit riktigt trögt, kalla nätter, kalla dagar, kallt vatten...alla dåliga förutsättningar för ett lyckat och aktivt fiske efter abborre...Men men, våren kommer förhoppningsvis snart och med milda nätter och några grader mer i vattnet kan det nog komma igång! Jag har lagt en handfull kortare pass, men har bara fått upp abborrar upp till 1100g...

Senast var jag ute igår på morgonen och jiggade längs med ån i några timmar. Abborrarna var återigen mycket sega och försiktiga och det blev endast några få mindre fiskar. Efter någon timme kastade jag ut min jigg på ett nytt ställe och lät den vila på botten i några sekunder, innan jag började veva in den långsamt och med många, längre pauser emellan. Ungefär halvvägs in böjar det helt plötsligt pillas på jiggen och jag sätter ett mothugg. Det börjar genast gunga rejält i andra änden och jag kunde konstatera att det var en id som förmodligen hade felkrokats. Efter en kortstund bröt fisken ytan och jag kunde med stor förvåning se att nästan hela jiggen hade plockats upp av iden, enbart jigghuvudet visade sig utanför munnen. Den måste ha plockat upp betet direkt från bottensedimentet och glupat i sig den. Den påminner om en kort och tjock mask, så där finns kanske förklaringen.

Under drillningen såg jag en rejäl buk och bra längd, vilket brukar vara lika med en ganska så fin vikt när det gäller id. Riktigt glad tog jag fram vågen, nollade den och sedan var det väldigt nära ett glädjeskrik, då den först gick över 3 kilo, sedan pendlade den dock in sig på ändå riktigt häftiga 2980g.

En tidig vårid format gigant! 

En mycket lång och kompakt fisk på 57cm och 2980g; nytt PB

Det var nog en av de mest ovanligaste bonusfångster jag någonsin har fått. Att landa en så pass stor id under lekfisket är allt annat än lätt, men tydligen så ska man i stället jigga upp dem nu i mars, då är det enklare :)

Säsongen kan gärna fortsätta på detta vis, med lite bonusfångster och överraskningar, men också gärna snart med grova abborrar, det är dem jag är ute efter nu. Efter helgen ska det bli lite mildare, men riktigt vårvärme är än inte i sikte. På måndag blir det dock ett första längre pass i ån, då laddad med betesfiskar. Det kanske även blir ett pass i sundet, men där verkar det vara extremt mycket gädda och extremt lite abborre inne just nu, vilket inte är så värst lockade. Jag får nöta på i Hossmoån och vänta på stigande fisk, det är de som är feta och stridsvilliga :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar