onsdag 23 mars 2016

Två kvällar, två reggor


Hej alla,

nu har abborrfisket äntligen kommit i gång för mig. Jag hade ont om tid under veckan, då jag hade en riktigt tuff hemtenta och en hel del jobb att göra. Ändå smög fiskesuget fram och jag bestämde mig för lite annorlunda fiske efter abborre, på kvällstid. Efter jobbet stack jag ner och det var kolsvart ute. Fram med pannlampan och sen flög jiggen ut i det stora mörkret. Efter lite letande, så började hitta lite fläckar där det faktiskt nappade. Att fiska efter abborre när det är mörkt är helt klart underskattat. Första fisken denna första kväll blev en riktigt fin fisk på 1740g, 30g under mitt PB. 

Helt rätt kondition, men med 46,5 cm lite för kort för en riktigt gigant. 

Ändå en mycket uppskattad kvällsabborre, som tog på en vanlig jigg.

Jag fortsatte fisket i en timme till och blev strax innan hemfärden belönad med ännu en större fisk. Även denna var mycket tjock, men också för kort. Det märks nu dock att de börjar lägga på sig rejält med rom.  

Kvällens andra större abborre, denna på 1310g. 

Kvällen därpå blev det ännu ett kvällspass, väderförhållanden var de samma som dagen innan och det skulle återigen bli en fet abborre i håven. Under passet så försvann dock samtliga moln och en ljus fullmåne visade sig. Den var så pass stark att jag till och med hade en skugga bakom mig och jag kunde i stort sett se allt omkring mig, det var som ljuset under gryningstiden ungefär. Detta innebar dock inte att abborrarna var tjuriga. Efter några mindre fiskar så fick jag ett ganska så våldsamt hugg på jiggen. Tyvärr missade jag det, men några sekunder efter denna första kontakt så blev det ett till och sedan ett till, på tredje mothugget kunde jag sedan kroka fisken! Den gick långsam och kändes tung och den gjorde kraftiga, tunga darrningar med huvudet, vilket brukar vara lika med en stor abborre. Helt rätt så kunde jag håva en fin fisk på 45,5cm och 1600g. Mycket bra vikter och riktigt roligt fiske. 

Ännu en vacker kvällsabborre, tagen på jigg på tredje hugget.

En trött abborre återvänder till sitt blöta hem och en trött fiskare stack hemåt.

Resten av veckan blir det lite ledighet, påsk och en romantisk natt på hotell med min fru. Nya fiskepass blir det nästa vecka. 

Skitfiske på er
Brax(abborr)max 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar