tisdag 21 juni 2016

Årets första karppass...

Hej alla,

jaha, i helgen blev det alltså av med en första karpsittning, i mitt gamla hemvatten Växjösjön. Vi var på besök hos min syster och bodde på hotell i två nätter. Efter första natten körde jag ner från stan till swimmet och möttes av min fiskepolare Daniel Roos. Klockan var 2 och vi började genast beta våra spön och kasta ut dem. Daniel hade förmäskat under veckan och vinden blåste inåt vår plats. Allt kändes rätt!


Timmarna gick dock utan ett ända napp. De ända som gillade våra boilies var två svanar och ca 15 änder....som rensade mäskplatsen ganska så rejält. Vi ställde upp håven i hopp om att den skulle skrämma iväg fåglarna...men de brydde sig verkligen inte alls om den. Jag hade verkligen hoppats på årets första screaming take, men det uteblev alltså komplett.

I stället kör Roos och jag ruda nu på torsdag, vilket förhoppningsvis kommer resultera i ett mycket bättre fiskepass. Vädret ska bli mycket varmt och det ska vara lätt mulet, vilket är bra förutsättningar för ett lyckat rudafiske. Kanske finns det en del romstinna fiskar kvar som kan leverera fina vikter till oss.

Tills dess får jag jobba några dagar till och samtidigt kämpa med en klämd och mycket besvärlig ischiasnerv, den har hållit på i två veckor nu och har än inte riktigt släppt...Ger den sig inte får det bli ett besök hos naprapaten efter midsommarhelgen.

Sedan måste jag göra ett mycket svårt val; antingen kommer jag lägga karpfiskepassen i en sjö nära mig, som håller fina fiskar, men som är ganska svårfiskad, eller så kommer jag köra 3-4 helger i Stora Karsgöl, ett vatten som håller mycket fisk över 10 kilo och som är väldigt mysigt, men som tyvärr ligger 10mil hemifrån och som också är grymt svårfiskat...Vi får se hur valet blir...

/Braxmax


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar