fredag 24 juni 2016

Ett givande rudapass

Hej alla,

i veckan var det åter dags för ett rudapass i sommarvärmen...det var riktigt varmt kan jag säga. Jag fiskade ihop med fiskekamraten Daniel och vid 3 tiden på morgonen möttes vi nära sjön, djupt i den småländska skogen. Snabbt traskade vi ut och mäskade upp flera platser. En halvtimme senare var våra flöten i vattnet och det tog inte länge innan första fisken kom upp. Det blev en ruda på 1220g.


Nästa fisk för min del blev en glädjande fångst på hela 1450g, återigen en mycket fin ruda och ett nytt PB. Fisken mätte 40cm i längd och 41cm i omkrets, en ruda modell tallrik :)

Än var det lite halvmörkt, men snart kom ljuset och solen gjorde att det blev varmt redan vid 6-7tiden. Efter några mindre fiskar och en lugn period fick jag ett oväntat hugg, då jag inte hade sett några bubblor alls runt min plats. Ändå reste sig flötet mycket fint och jag kunde kroka en större fisk igen. Denna gång var det en ännu längre ruda på 41cm, men tyvärr hade den inte riktigt bra omkrets, annars hade det nog varit en fisk över 1600g. Denna fisk vägde ändå fina 1430g och dagen var redan en succé. Mot förmiddagen dog sedan fisket och precis innan det blev stendött, så kunde jag landa dagens sista ruda på 1170g. Jag har i år fått riktiga fina rudor för detta vatten och medelvikten är runt kilot, vilket är riktigt bra. Jakten kommer fortsätta framöver, efter denna drömfisk som väger över 1600g, vilket är stort för en ruda fången i småland. Vi får se om det går vägen. Efter sommaren är det sedan dags för karpsatsningen.

Trevlig midsommar!

/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar