måndag 16 april 2018

Den luriga iden

 Hej alla,

nu är våren äntligen här och med denna så har idarna kommit för att leka i kuståarna...fast det var inte många fiskar i år... Min teori är att strömmen var alltför hård och att majoriteten av fiskarna helt enkelt inte har orkat att simma uppströms. Nu har jag lagt 5-6 pass och vid inget av passen har jag sett större mängder med id eller lek, som man brukar kunna göra när iden är på gång. Bara enstaka vak och enstaka napp har det blivit varje gång jag var ute.



Men visst...jag får verkligen inte klaga. Av de kanske 10 fiskar jag har fått upp, så fick jag två riktigt fina exemplar. I år är det ju mitt 10. idår, så jag siktade på den där 3plussaren, men den kom tyvärr inte. Mitt nuvarande PB ligger på 2980g...vilket retar mig lite, men så är det. Ändå blev det en mycket fin och glädjande fångst i förra veckan, i form av en grann hona på 2830g.

Jag körde ett tidigt morgonpass innan jobbet och första driften krokar jag en tjock id. Den visar sig vid ytan och sen så släpper den direkt. Det hade nog blivit två tjocka damer den morgonen, men den första hade andra planer. Bara en kvart senare, så känner jag tunga rörelser i spöet igen och denna gång så sitter den! När jag lyfte håven så kände jag att detta var en rejäl bit, men tyvärr var den med sina 55cm liiite för kort för en 3a. Den hade dock en riktigt fin buk med 42 cm runt magen :) Helnöjd åkte jag sedan till jobbet och var glad hela dagen. Jag borde alltid få en stor fisk precis innan jobbet, arbetsdagen blir så mycket enklare efter en sådan :)


Veckan efter påsk (med en hel del snö kvar), testade dottern och jag ett snabbt morgonpass och jag ångrade mig lite att jag inte fiskade mera just denna dag, för att det var många kontakter just då. Det måste ha kommit en liten större stigning just då. Men det blev i alla fall en fin hona på 2570g den dagen och det kändes skönt att äntligen kunna meta igen!

Nu har mörten kommit in och jag har bara fått utlekt fisk dem senaste dagarna, vilket betyder att jag nu släpper idfisket. Framöver ska det bli lite korta pass efter havsöring, i både å och vid kusten! Och så ska jag jaga ett nytt mört PB denna vår också! Vi får se om mörten visar sig från en bättre sida än vad iden gjorde.

Njut av värmen och fisket!
/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar