tisdag 24 april 2018

Den urgamla krigarmörten

Äntligen kom där reggmörten, efter 7 års jagande och många fiskar mellan 6 och 7 hg, så kom den äntligen i fredags!

Ibland känns det bara som det helt perfekta tillfället att ta en stor fisk, allt stämmer helt enkelt. Jag tog en ledig dag, bara för att fiska mört...där är det ju tydligen något som inte stämmer med mig :) Men det blev en riktigt trevlig fisketur med polaren Daniel från Växjö och den fina mörten var helt enkelt turens highlight.

Vi anlände vid ån vid 19tiden och började genast få fisk upp till 300-400g. Det hade stigit en del och det kändes riktigt lovande att ha morgonfisket framför sig. Vi käkade lite, snackade och så lade vi oss runt kl22 för att åtminstone få några timmars sömn. Men vid 4tiden kunde jag inte hålla mig längre och började fiska in i ljuset.


Efter en stund hittade även Daniel ut och fiskade i den fina morgonsolen. Det blev rätt så många napp dessa första timmar och mycket fisk upp till 500g kunde håvas.

Mört på 530gram som släppte rommen på matten.

En till fin på 510gram, kort och tjock.

Men var är de stora undrade jag. Denna å har genom åren släppt ifrån sig riktiga stormörtar, för Småland-standard, och fiskar över 900g har tagits. Men de senaste åren har mycket småmört kommit fram och beståndet är inte det samma längre. Naturligtvis är det glädjande med unga fiskar, men man vill ju ha dessa gamla varelser som fortfarande simmar bland alla små. 
Och så vid 7tiden, så dyker flötet och jag krokar en tung fisk. Denna gjorde många korta rusningar och vid varje sådan, så trodde jag att den skulle släppa. Men den satt helt perfekt och efteråt var jag glad över beslutet att köra med en krok storlek 8! 

Sedan så låg den äntligen i håven och när jag lyfte den och såg längden, då visste jag bara att det rörde sig om en reggfisk :)

Längden stannade på 39cm och vågen visade otroligt glädjande 870gram. Äntligen hade jag fått en urgammal mört! Och den var verkligen gammal och sliten, men visade som sagt inga tecken på att den var trött. Jag skrek av glädje och både Daniel och Jimmy, en annan fiskare vid ån, fick sig en god kram av mig. Denna mört innebar min 7. reggart. Alla dessa reggor är tagna i Småland och jag vill gärna få ihop 10 om några år. Hemma bäst, eller vad är det de säger?


Innan releasen, så tackade jag...ja, vem egentligen, fiskegudarna, solen, stjärnorna? Någon kraft hjälpte mig i alla fall den dagen och jag var ytterst tacksam för denna hjälp!

Några dagar senare hade mörten lekt och jag går nu över till lite trögt öringfiske i å, och kanske något pass vid kusten med. Denna mört lär jag dock inte kunna glömma på ett bra tag :)

/Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar