fredag 25 maj 2018

Björkna i högsommarvärmen

Nu har då björknafisket börjat, även om jag vanligtvis bara köra björkna på senhösten. Nu satt man vid vattnet och i strålande solsken i T-shirt och shorts...mycket ovanligt för björknamete :)

Det är också allt annat än enkelt just nu, kommer man vid fel klockslag, så blankar man...jag har dock börjat kartlägga nappen väldigt noga med åren och nu kan man då och då faktiskt pricka en riktigt het period...ibland i alla fall!

Just en sådan period blev det häromdagen när jag kom och det började hugga direkt. Det blev fina bugningar och stenhårda hugg och majskornen var helt sönderslaktade. Detta brukar vara lika med större björknor och rätt som det var så vägde första björknan 660g.


Jag vet inte om björknan redan hunnit leka, eller om jag bara fick hanar, men ingen av de fiskarna som fångades den dagen var tjock med rom. Rätt hona nu med rätt längd kan gå en bra bit över regg där jag fiskar, så chansen är god just nu!

En halvtimme senare får jag ännu ett vålsamt hugg och efter några mindre björknor så känner jag bra tyngd i feederspöet igen! Denna fisk vägde 680g och det var nog ett stim med större fiskar som var i området just då. Även denna, med sina 37cm, var i bra kondition, men inte fet.


2 fiskar över 6 hekto, det är ett bra björknapass :) Efter det dog fisket totalt....lika snabbt som det hade börjat och jag valde att åka hem direkt. Bättre att lägga ett till kortare pass någon annan dag. 

Vi får se om värmen håller i sig nu...jag är lite bekymrad över temperaturen, då det fortfarande är 13 dagar tills jag kan meta braxen i Hossmoån...i den takten kommer leken vara över runt månadsskiftet. Man får se.

Nu blir det i alla fall mera björkna och kanske något  morgonpass i Hagbyån efter braxen. Men med varje segt pass, så försvinner lusten på detta vatten. Det är mycket märkligt att fisket är så pass dåligt i just denna å, eller kanske så är det jag som gör fel! Dock så är vattnet mycket mörkt och grumligt och det är mycket vatten som rinner ner från åkrarna längre uppströms, vilket kan vara en av förklaringarna...

Skitfiske på er
/Max



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar