tisdag 26 juni 2018

In search of sarv

Hej alla,

Midsommarhelgen är över och visst blev det en hel del regn, vi i Kalmar fick åtminstone ner en hel del, vilket behövdes! Nu stiger temperaturen åter till runt 25 grader och det är dags för sarvsatsningen. Vattnet i frågan är den legendariska Kölbydammen i Hossmoån och det har levererat riktigt storvuxen sarv förr i tiden! Jag vet om fisk över 1200 men det sägs att det har fångats större än så.

För några dagar sedan lade jag en helnatt men fick bara ett gäng sutare och en braxen. Det krävs nog lite mer specifikt fiske med flöte för att komma åt sarvarna så i morgon bitti ska jag ut med båten och mäska upp platser som ligger långt ute i dammen, där det finns mycket mat och många näckrosor.


Varje gång det vakade vid mäskplatsen trodde man på en stor sarv som hade kommit förbi, men tyvärr var det bara större fisk som hade kommit in.



På morgonen fick jag ett drop-back och jag tänkte: nu är det kanske en sarv som har plockat upp mitt plastmajs...sutaren brukar ju ändå rusa iväg rätt så friskt och får man försiktiga indikationer eller drop-backs så är det oftast braxen eller sarv som har nappat i stället. Men nej...det var en sutare, den hade helt enkelt simmat rakt in i vassen...därav de svaga indikationerna :) Denna fick bli passets största fisk på 2400g. 

Det är kul med sutare, men denna art ska jag ju ta lite längre fram i självaste Hossmoån, då vikterna där brukar slå fiskarna i Kölby (apropå 4-kilos-gränsen!).

Facit blir då att jag inte tar med boltspöna och i stället enbart feedermetar och flötmetar efter sarv. Det mår hända att man får in rätt så skapligt med småfisk till mäskplatsen, men jag tänker att man kan gott och väl köttar sig igenom dessa i hopp om en riktigt stor sarv! Förr eller senare kommer det ju in större fisk och med de få nappen man brukar få i detta vatten, så är ett aktivt och action-fyllt flötmete mer än välkommet!

Vi får se hur det går i morgon, klockan ringer 03 och sen bär det av till detta legendariska storfiskvatten, som smidigt nog ligger exakt 10 minuter hemifrån. 

Skitfiske
Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar