torsdag 5 mars 2015

En lugn start

Hej alla,

fisket i februari har varit rätt så lugnt. Jag har jobbat ganska mycket dem senaste veckorna och än hinner jag inte fiska så mycket. Snart lugnar det ner sig lite, och om plugget rullar på smidigt, så kan det nog bli lite fler pass per vecka framöver!

Premiärpassen i Hossmoån har inte gett någonting stort. Inga öringar alls, bara små gäddor och abborrar.

I veckan började det dock äntligen hända lite saker och ting! Första hittade jag ett stim med större abborrar och fick en helt ok topp på 1350g, tyvärr tappade jag också någon fin fisk. Nu får dock abborren vänta några veckor till, då det ska satsas på gädda!

Idag körde jag ett gäddpass med lite bättre resultat. Kl halv sju anlände jag vid ån och solen började precis resa sig över horisonten, härliga morgonfärger det är just nu när man kikar upp mot himlen! Det dröjde inte länge innan första hugget kom och en mycket tjock gädda hälsade på. Tyvärr var den lite för kort, med enbart 88cm, men den pressade vågen till strax under 6kg! Sedan blev det rätt så inaktivt under ytan, fram till lunchtiden, då det blev en smallfet gädda igen. Denna fisk, också lite kort med 94cm, vägde 6850g, en rolig toppfisk, men jag hoppas på mycket större fisk framöver! Mars är en riktigt bra gäddmånad i ån och jag ska iaf fiska 2 veckor till, med hopp på en 10plussare!
Dagens tjockis på 6850g, tagen på en bottenmetad mört. 


Sedan hoppas jag att iden stiger någon gång under de senaste marsveckorna och det ska även köras något pass efter abborre i Kalmarsund. Man får se om tiden finns!


/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar