fredag 20 mars 2015

Trögt och kallt marsfiske

Hej alla,

ja, en mild vinter har övergått i en rätt så kylig och seg vår. Än är det ju tidigt i säsongen, men förra året var fisket redan i full gång. I år ser det helt annorlunda ut, jag har lagt en del pass på både gädda, sik och öring men har misslyckat ganska hårt med samtliga arter. Lite spontana abborrpass har det också blivit, men även där är det trögt. Moralen är nu ganska låg och jag får helt enkelt fokusera på vårmetet nu framöver. Under resten av mars, april och in i maj ska det fiskas både id, mört och mera gädda och öring. Iden har redan kommit in i vikarna, men avvaktar fortfarande stigningen pga för kalla temperaturer i åarna. Mörten kan man ju sedan fiska under hela april i stort sett. I år har jag köpt ett fiskekort i Lillån, som är ett känt och mycket roligt stormörtvatten. Senast fiskade jag där år 2011 och mitt PB på 640g togs i denna å. I år planerar jag minst 3 pass och hoppas på nya PBn.

När id och mörtfisket är över så kommer jag ge mig på backande öringar i Hossmoån. Fisket har varit riktigt trögt där i år och jag hoppas på en del fisk när vattentemperaturen har gått upp så pass att de går ur ån, tillbaka till havet. Resten av april och en vecka in i maj kommer jag sedan köra efterleksgädda i ån, de är då inte lika tjocka, men det kan gå in grymt stora fiskar och de hinner oftast äta upp sig en bit när hela ån är full av mört, björkna, id och annat smått och gott. Några abborrpass under gäddfisket blir det så klart också, men abborren funkar bra på senhösten med, så det är ingen panik!

Ja, det är vårsatsningen, man får se hur det kommer gå till,men det ska bli roligt att se ett dykande flöte vid strömkanten igen :)

Andra majhalvan åker sedan boltspöna fram och fisket efter karp och braxen börjar!

Till karparna fick jag i år även köpa nya rullar, mina Shakespeare har gjort sitt efter 5 år och nu fick det bli nya, fina Shimano rullar!

Starka och grymma batirunners ST 6000RB kommer drilla upp en och annan stor karp i år hoppas jag :)


Skitfiske nu och mycket värme framöver!

/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar