lördag 21 mars 2015

Tankarna gör en resa tillbaka i tiden!

Hej alla,

idag har vi fått in en elak snöstorm här hemma i Kalmar...det är 1 grad ute och det blåser för fullt. Jag sitter på biblioteket och lördagsjobbet är lugnt. Fiske- och framförallt fiskabstinensen gör att det blir ännu ett nostalgiinlägg.

Idag kom jag ihåg mina gamla mört- och id PBn, nu, bara dagar innan dessa arter gör sig redo för sin vandring uppströms åarna igen. I år kan både id- och mörtfisket blir bra, då det verkar bli en kallare vår, då går leken inte över på några få dagar, utan man har lite mer tid att fiska innan leken är över! Det behövs endast en del regn, så att flödet och vattenståndet i åarna blir bättre!

Mitt nuvarande id PB på 2500g togs en kall och blåsig morgon i april 2008. Min gode gamle vän Daniel Andersson och jag begav oss från Växjö till Läckebyån, för att försöka få upp en stor id. Tyvärr hade leken i stort sett varit över, så det blev enbart urlekt fisk, men många blev det! Första gången flötet dök i den lilla ån så landades PBet direkt och sedan blev det mycket fisk mellan 2200 och 2500g hela dagen. Det var ett mycket roligt pass och det är ofattbart att det i nu har gått nästan exakt 7 år sedan Danne och jag åkte till Läckebyån denna morgon i april. Om en eller två veckor hoppas jag att äntligen kunna slå det gamla rekordet, vi får se vad idarna har att bjuda på!
Braxmax, fortfarande med dreadlocks och en fin id. 

Mört PBet är inte lika gammalt och det togs under ett annat roligt pass. Jag lade 3 heldagar i Lillån och året var 2011. En onsdagkväll åkte jag upp till Mönsterås och sov en första kort natt i bilen. Klockan 05 blev det lite te och frukost och sedan satte jag mig vid stormörtån i hopp om....något stort. Det dröjde inte länge innan flötet dök för första gången och jag fick upp en mindre mört runt 3hg. Nästan fisk blev en mört runt 5hg och sen rök mitt gamla PB på 560g. 
Denna mört på 560 togs år 2008 i Helige å, det var en bonusfångst under färnametet. 

Upp kom då en av Lillåns större mörtar, dock tyvärr var den enbart 33cm lång, men vikten på 560g var ändå skönt att uppnå igen. Dagarna gick och på lördag eftermiddag, precis innan jag skulle åka hem till Växjö igen, då blev det ännu ett nytt PB. Det hade blivit många fiskar mellan 5 och 6hg och till slut lyckades jag med en fin, men inte smallfet mört på 640g. Detta PB står sig än idag, men om ca en månad så hoppas jag att kunna förbättra denna vikt! 

Extremt roligt vårfiske efter mört, här med det gamla PBet på 640g och 36cm. 

Nu ska det bara bli lite varmare i både luft och vatten, matchspöet, flöten och maggots är beredda :)

/Braxmax


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar