måndag 18 maj 2015

Att börja metesäsongen på bästa sätt :)

Hej alla,

I tisdags blev det ett sista gäddpass och resultatet blev uselt...i alla fall när det gäller gäddan. Som tur var hade jag med mig mitt trogna feederspö och medans betesfiskarna väntade förgäves på storgäddorna, så mäskade jag upp en liten plats och skulle se om det inte fanns några sutare eller braxnar i ån. Det blev genast mycket aktivitet runt platsen och efter några björknor så högg där första sutaren, på kanske 1,5kg. Efter det fick jag en hel del små pill och försiktiga lyfthugg, men kroken fastnade aldrig och jag fick kasta om många gånger. Men strax innan 8 tiden kunde jag kroka ännu en sutare. Denna kändes som en liten fisk de första sekunder, men sedan började den visa vilka krafter den hade i sig! Plötsligt började fisken pressa ordentligt och simma mot djupet och jag kunde knappt kontrollera den alls. När den ställde sig vid botten så kunde jag inte lyfta den många centimeter...det blev helt enkelt tvärstopp! Sedan kom nästa besväret när den bestämde sig för att först simma mot en gren och fasta där, sedan simmar mot ett vassbälte och också fastna där....som tur var fick jag loss fisken, ibland är turen med mig! Sedan blev fighten mycket lugn, då en större gren hade fastnat i linan och då, äntligen, bröt fisken ytan. Jag såg genast att det var en riktigt lång sutare, och fick snabbt ta fram håven. Grenen lossnade sedan och återigen började fisken härja rejält. Men efter ännu en minut gled den in över håvkanten och en grov sutare kunde lyftas! Jag såg direkt att det var en hane jag hade fångat, men en rejält grov sådan! På mattan mätte den hela 60cm och trots att den saknade den buken som honorna nu brukar kunna ha, så var den ändå i ganska så bra kondition.
Vågen stannade på härliga 3730g och vårmetet hade nu verkligen börjat!

I söndags hade jag egentligen planerat att köra karppremiären, men det kändes som riktigt bra sutarläge just nu, speciellt då braxen inte riktigt var på gång än, och det blev i stället en första natt vid Hossmoån. 

Det är alltid en mycket speciell känsla att, varje år för första gången, bära ner bivvyn och utrustningen till vattnet, bygga upp allt och sedan placera ut sina spön inför nattfisket! Jag anlände vid 19 tiden och efter mäskplatsen var färdig och två boltspön lades ut, så ställde jag upp bivvyn och gjorde klart sängen för denna första natt. Det blåste kallt och jag körde enbart en timme med feederspöet, sen omvandlades detta till det tredje boltspöet och jag la ner mig inför natten. Kvällen bjöd på mycket aktivitet, men det blev endast mindre fiskar. Natten var sedan mycket lugn men morgonfisket levererade 7 braxnar med en topp på 5120g.
Årest första fina hona, 65cm och 5120g. 

Under natten hade vattnet stigit rejält och jag upptäckte i morgonljuset att min mäskhink hade gett sig av och simmat nerströms ungefär 50m. Innan hemfärden fick jag ta båten och hämta den :) 

Mäsket klarade sig under utflykten ;)


Jag hoppas på ännu en natt i morgon, och sedan blir det ett dagspass på torsdag också, det gäller att ligga i nu framöver!

/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar