måndag 25 maj 2015

En bra första karpnatt

Hej alla,

Igår styrdes bilen mot karpsjön, för första gången detta år. Vädret kändes inte optimalt, men natten skulle bli mild och det blåste en svag sydväst vind, inte så illa ändå! Väl framme så tog det en timme innan mina spön var ute på mäskplatsen, sen kom bivvyn fram och vid 23 tiden började jag somna lite lätt. Natten var behaglig med 6-7grader och sömnen avbröts vid kvar ti två av årets första screaming take :)

Med icke-fungerande pannlampa tramade jag ut mot podden och började drilla en arg fisk. Det tog en bra stund och jag fick springa in till tältet och hämta den andra lampan för att kunna se hur ska skulle håva fisken. Det blev några rusningar precis framför håven, men sen så gled den in över håvkanten och jag kunde lyfta en tyngre fjällkarp, härligt att fiska karp igen :)

Fisken säckades och en fin bild togs när solen var uppe på morgonen. Fisken mätte 75cm och vägde fina 7060g.

Sedan blev det lugnt fram till kl07, då kom dagens andra och sista run. Denna gång blev det en mindre spegelkarp på 5kg.

En helt ok första natt med två karpar på mattan.

Det märks att det fortfarande är kallt i både vatten och luft, då fiskarna inte är speciellt tjocka med rom än! Nu återgår jag till braxenfisket och kommer lägga flera nätter efter karp i juni,fram till midsommar. Till slut blev det ändå ett sommarjobb i år med, så jag kommer jobba rätt så intensivt hela juni, juli och halva augusti. Men 1-2 pass efter karp, ruda och id kommer det bli per vecka under sommaren, och det är skönt att fylla på kassan rejält framöver också :)

Denna lugna och mysiga kvällsbild avslutar inlägget!

I kväll ska jag köra ett kortare pass efter braxen i Hossmoån, jag känner att det blir lite mycket med ännu en helnatt, som jag hade planerat att köra imon. Det är skönt att fiska intensivt några kvällstimmar och sedan kommer hem till familjen, sova gott och vaknar med dem på morgonen :) Men nästa vecka blir det två sista kvällar efter lekbraxen!

/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar