tisdag 23 juni 2015

En bra karpnatt!

Hej alla,

I söndags blev det ännu en natt efter karp och fiskarna var på gång! Kvällen började dock med lite otur, då jag på vägen till sjön fick sällskap av tusentals midsommarresenärer, som var på väg hem från öland...Det tog då 50min i stället för de vanliga 20-25 innan jag kom fram till sjön...men men :)

Väl framme så kastades tre boltspön ut och lite boilies och fodermajs slängdes ut. Sedan njöt jag av en mycket fin och lugn kväll bakom spöna. De första timmarna hände inget, men jag såg bubblor som då och då steg upp bland mäskplatserna. Sedan kom där första runnet vid 21 tiden och strax därefter blev det en till. Det blev två mindre fiskar på 5 och 6,6kg. Bra start tänkte jag och började somna jämte podden. Platsen jag fiskade i kräver att man är vid spöna direkt vid ett hugg, så det blev enbart lite sömn i stolen denna natt. Dock så hände det absolut ingenting mellan 22 och 04...Sedan välkomnade jag morgonen med en kopp te. Efter det slumrade jag till än en gång,men blev väckt nästan direkt av passets tredje run. Ännu en fisk strax över 6kg kunde landas. Det var bra aktivitet på platserna och vid 9 tiden fick jag morgonens sista napp. Denna fisk var arg och kraftfull och den kändes större. När jag efter lite om och men kunde håva fisken så ser jag att förra passets 8plus karp hade tagit mitt krokbete, min pb spegelkarp med andra ord. Denna gång visade vågen dock lite mindre och stannade på 8040g. När även denna fisk sattes tillbaka så packade ihop allt och åkte hem.
En mycket fin och tjock karp på 6,6kg

En slank 5kgs karp

Number 2; spegelkarp på 8040g :)

Nu är jag egentligen lite sugen på ännu en karptur, det kalla vädret gör det säkert möjligt att även nästa vecka kunna fånga romstinn fisk och chansen finns där att fånga stora karpar en bra bit över 10kg nu! Å andra sidan är det kanske också dags för nya arter, rudan väntar och tills dess kunde man kanske också testa gäddfisket i hossmoån, det går fina gäddor där även nu och de har hunnit äta upp sig en bra bit efter leken i april! Man får se vad det blir...

/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar