onsdag 3 juni 2015

Grymt feederfiske!

Hej alla,

vårsatsningen efter braxen närmar sig sitt slut, men än återstår det några korta pass och en sista helnatt i veckan! För några dagar sedan åkte jag ner för några timmars kvällsfiske och efter mörkret hade intagit omgivningen så började ett gediget braxen-race:)

Det är enormt hur pass olika resultaten kan se ut, beroende på fiskemetod. Mina två boltspön gav exakt en braxen under de fyra timmarna jag fiskade, medans mitt feederspö gav mig hela 9 braxnar och några missade hugg! Sedan är det också rätt så roligt att köra feederfiske efter braxen, även om man blir skapligt trött efter en stund!

Jag fick upp fina nystigna fiskar mellan 3 och 5 kg och strax efter midnatt blev det ännu ett hugg. Denna kväll tog braxnarna inte alls försiktiga och kroken fastade mycket lätt och snabbt. I det totala mörkret såg jag enbart en stor fena bryta ytan och först när jag skulle lyfta håven såg och kände jag att detta var en större fisk jag hade fångat. I håven kunde jag sedan beskåda en riktigt tjock och helt blank vårbrax! På mattan mätte den 70cm och 61cm i omkrets, vilket betyda en stor femma :) Frågan var om den skulle gå över mitt PB på 5,7kg...När vågen sedan stannade på mycket nära 5680g blev jag ändå inte mindre glad för den, grymt vårPB och en lyckad kväll!

Mycket vacker vårfisk på 70cm och 5680g, tagen på feedermetat majs. 

Vi får se vad de sista passen har att bjuda på, men jag är redan mycket nöjd med årets braxenfisket! 

/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar