tisdag 10 november 2015

Allt började med björknan!


Ja, här har vi ett första nostalgiinlägg och denna björkna var den första storfisken jag någonsin har fångat. Året var 2005, jag var 20 år gammal och njöt av en varm försommar i juni. På den tiden var det bussen från Växjö ut till Gemla som gällde. Sen fick jag gå en kilometer ner till en stor håla, kallad Vildsvinshålan, i kära Helige ån, där jag ofta satt och metade efter björkna och mört. Jag kom ihåg hur svettigt det alltid blev att gå ner till ån med väska, stol, spöväska och mäskhink, speciellt på sommaren. Men väl framme så kunde man sätta sig i skuggan och bara njuta. Det blev alltid många napp där i den djupa hålan och fisket blev aldrig trögt. Det var en av Växjös gamla specimenrävar, Theodor Samuelsson, nu en gammal och nästan bortglömd vän, som, bland andra, visade mig denna fina plats och han tipsade om just bottenmetet efter dem stora björknorna. 

Denna art har alltid varit lite exotisk i mina ögon. I byn där vi hade vårt hus och i Uvasjön, som låg nära byn, så fanns det inga björknor alls, inte heller sarvar och knappt någon sutare. Det är därför jag alltid har tyckt att dessa arter är lite extra häftiga att få. Jag kommer ihåg någon modern metetävling år 2002 eller 2003 i Växjösjön. Där fick jag mina första björknor på 410 och 430g, det kommer jag fortfarande ihåg och det var riktigt häftigt att få en ny art :)

Denna dag i Juni i varma Vildsvinshålan, bland träd, myggor och fåglar och med denna starka doft av vilt mynta som faktiskt växer där längs med ån och som jag alltid förknippar med Helige, så böjde sig spötoppen frekvent. Jag fiskade med brödbitar och mskade på kanske 2 kilo. Plötsigt fick jag ett gediget hugg och det kändes tungt. Kanske en liten braxen hann jag tänka, innan en för mig gigantisk björkna bröt ytan. Det var en mycket kompakt och gammal fisk...jag kommer inte exakt ihåg längden, men jag tror den var på 39 eller 40cm! Vågen stannade på grymma 800g och fisken blev årets största i Småländskan det året, mitt första år i tävlingen. Jag var oerhört stolt över denna fångst och jag tror det även syns på bilden, trots dålig kvalitet.


Några år senare, år 2010, körde jag en del pass tidigt på våren,i en annan håla i Helige, Brinkehålan. Här var det Jörgen Forsén som hade tipsat om björknafisket. En gång i tiden, för länge sen, hade han fått fiskar över 900g där. Jag lyckades få romstinn fisk de första veckorna i maj och det var smällfeta honor jag fick på kroken. Efter en fisk på 600g klev det på en tjock och fin björkna på 760g. Denna fisk var enbart 36cm lång! Året därpå började jag sedan fiska mer och mer i Kalmarsund och det skulle ta ytterligare 3 år till, eller totalt 8 år efter min 800g fisk, innan jag skulle få ett nytt PB på björkna, min fina björkna på 880g. 

Nu har det gått mer än 3 år och fisket i Helige, såsom livet i Växjö, är passé. Allt som finns kvar är minnena från åren vid den helige ån, men de kommer vara för evigt!

/Braxmax 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar