onsdag 11 november 2015

Dags för abborrjakt!

Hej alla,

nu har jag gått över till lite abborrfiske. Björknorna är fortfarande tröga och jag lyckades enbart få två fiskar på 580g. Siken lyser helt med sin frånvaro och med dagstemperaturer över 12-13 grader, så är det nog inget konstigt! Både Björkna och sik kan nog fiskas in i december i år, vilket är galet i min uppfattning! En sådan varm november har i alla fall jag aldrig upplevt här i Sverige...

Det blev då lite abborrfiske med dottern i går, och ett pass när jag körde själv i morse. Fisket är lite trögt,men det nappar större fisk och många av dem som kunde håvas vägde över kilot. Tempi och jag lyckades med en riktigt gammal krigare, en mycket smal och lång fisk på 47cm, men enbart 1390g. Synd, en sådan fisk i toppkondis kan annars lätt väger över 1,7kg.

I morse körde jag dottern till dagis, och på vägen ut, så skadade jag ryggen en aning, när jag lyfte baljan med betesfiskarna...jag hoppas att det bara är en klämd nerv, men smärtan är inte så roligt att känna just nu! Ändå hann jag fiska 3 timmar och medelvikten idag var också över 1 kilo.

Sedan högg det en riktigt fin abborre på 1360g, följd av en fisk på 41cm och 1410g, den hade man gärna fått på 47cm i stället :)

En mycket tjock och fin fisk, som tog på en bottenmetad löja. 


Stundtals var fisket helt dött och stundtals blev det dubbelhugg på mina två feederspön, man kunde se väldigt korta, markanta huggperioder! Jag tappade även en större fisk som kändes bra tungt, men som klev av rätt så fort, tyvärr.

Mår ryggen bättre till helgen så blir det ett återseende vid Hossmoån redan på lördag eller söndag. En fördel med det varma vädret är att det fortfarande finns gott om löja i vikarna och hamnarna runt om i kalmar, så beten är, för en gångs skull, ingen bristvara! På de igen, jakten på en stor höstabborre fortsätter :)

/Braxmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar