torsdag 5 november 2015

Avrundningen på året och en lugnare framtid!

Hej alla,

denna oktober har nog varit den trögaste någonsin. Fortfarande har vi nästan varje dag temperaturer över 10 grader och nätterna är också riktigt milda. Jag är ett fan av höstkyla, då den brukar trigga igång fiskarnas hunger inför vintern...men denna höst är mycket annorlunda. Det går nog inte att förneka att klimatet förändras, och i en ganska snabb takt vill jag säga! Men men, det gäller att man anpassa sig då. Framtiden är dock oviss känner jag och ibland önskar man sig tillbaka till lugnare tider, när man ser på världen.

Men jag ska inte gnälla, jag har ju i alla fall fått en mycket lugn fisketid hela månaden, den var dock inte lika önskad. Efter karpfisket så skulle det fiskas björkna och gädda i oktober. Pass har det blivit, ganska många sådana, men inga bra resultat alls...björknafisket i sundet är i år jättesvårt, vilket enligt mig kan bero på den extremt låga vattennivån vi har i sundet. Så, då har vi värme-, vattenstånd- och den torra perioden som faktorer som alla kan användas för att skylla på något :) Nu är det redan november och jag fortsätta fisket efter björknan. I dag slutar jag jobbar redan kl 12 och sen ska jag ut direkt, i hopp om bättre fiske. Nästa vecka ska jag sen kolla om sikfisket är igång i sundet, vilket också är mycket osäkert. Men man måste ju i alla fall försöka så gott man kan!

Jag planerar 2-3 pass efter björkna och sik, sedan avrundas året med predatorjagd efter abborre och gädda. Hemma på balkongen väntar ca 400 fina löjor och några större gäddbeten och det ska fiskas i både Hossmoån och Rafshagen fram till årsslutet. Jag ligger just nu på en tredje plats i småländskan (som vanligt) och ska försöka klättra upp till andra platsen, vi får se om jag har lite flyt kvar.

Från och med nästa år kommer jag inte aktivt tävla längre. Luften har gått ur lite efter 11 år och jag känner att jag vill prioritera andra saker i mitt liv, framförallt mina två tjejer, frun och dottern. Jag känner inte för att stressa upp mig med att jaga diverse arter längre och det känns helt ok att trappa ner jagandet! I stället kommer jag lägga fokus på att jaga nya PBn, kanske en art per kvartal kunde vara något! Det blir alltså fortsatt fiske, men i en mycket lugnare takt, skönt!

Nästa vecka blir det ett inlägg om sik- och björknafisket med lite bilder och ett nostalgiskt inlägg om mina 11 år inom specimenfisket, också med lite gamla och nya bilder :) Man blickar tillbaka med ett glatt, men också med ett tårfyllt öga på det gångna decenniet, och jag kan knappt tro att det har nu gått 11 år sedan dess. Framöver kan ni alltså läsa om en del gamla, konstiga och roliga fiskehistorier från gamle braxmax. Emellan kommer det dyka upp inlägg om fiskepassen efter nya PBn. Jag tror vintern/våren kommer det bli jagd efter en stor abborre i rafshagen!

Men än är det knappt 2 månader till och nu gäller det att ligga i, frysa i kyla (nja, inte riktigt) och fuktigt väder och tömma plånboken genom allt för många liter bensin, det ska tävlas en liten stund till! :)

/Braxmax  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar