fredag 8 april 2016

Trögt men lyckat vårfiske efter id

Hej alla,

det har blivit några abborrpass med rejäl utdelning, men detta ska jag berätta om nästa vecka. Dagens inlägg handlar om det traditionella flötmetet efter vårid. Våren har varit kall, åarna håller jättelite vatten och detta brukar innebära svårflörtade idar. En glädjande skillnad i år var dock mängden fisk som hade stigit, det var grymt mycket id uppe i samtliga åar runt om i Kalmar. Detta gjorde dock fisket inte mindre trögt...bara små eller inga bakvatten, svagt flöde, grunt vatten och så klart icke huggvilliga idar...varje år undrar man varför man egentligen håller på med detta fiske :)

I och med att detta bara var en bonus, så blev det enbart 3 korta pass totalt, men under sista passet fick jag en riktigt skaplig fisk. Precis innan hade gamle specimenräven Bobbo Johansson fått en grymt stor id på 3270g, vilket också innebar nytt årekord i det vattnet vi fiskade i, riktigt bra jobbat! Med varje utlägg så blev det lite mörkare och det var bara drygt en timme kvar att fiska, då man sedan inte kunde se flötet längre. Det blev några mindre fiskar och alla var utlekta. Men sedan dök flötet på nytt och jag kände tunga gung i spöet. När iden sedan visade sin rygg på ytan så kunde jag se en grov fisk. Frågan var nu bara om den hade kvar sin buk eller inte. Iden kan lägga på sig rejält med rom, så det är det det som gör all skillnad. Fisken gled in i håven och när jag lyfte den ur vattnet så såg jag denna glädjande buk.


Vågen stannade på riktigt fina 2820g och med denna fisk kunde jag avsluta vårens korta fiske efter id. Nu är det enbart abborre som gäller under hela april och maj. Får jag tag i några fler mörtar kan det också hända att jag kasta ut ett gäddmete då och då. Mörten börjar nu stiga, direkt efter iden och även där har det blivit en rolig bonusfisk, mitt under ett idpass.

En finare vårmört på 680g och 36cm, tagen på flötmetade maggots.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar