onsdag 17 april 2013

Ett bonus PB och nya arter nu

Hej alla,

öringfisket har varitr trögt sen jag fick Pbet den första april, det har kommit upp en del fiskar,men bara små för min del. Nu är det då dags att gå över den vårarterna, på programmet står sik och mört. Än verkar det vara lite kallt i havet, så siken är inte riktigt igång än och mörten har inte heller kommit igång med leken än. Planen är nu att köra ett första sikpass på fredag eller lördag och fiska lite id i en å om det går segt med siken. SIk och mört ska fiskas fram till mitten av maj, då jag tror det kan bli lite senare i år pga kylan som har varit. Man får väl se om jag kan pricka in rätt tiderna och om jag kan lura upp lite större exemplar.

Förra veckan gjorde ett ett litet extrapass i Kupan och jiggade efter abborre, öringen gick trögt och jag hade nån timme öve rinnan jag skulle åka hem igen. Väl på plats högg det direkt och några mindre fiskar senare kunde jag landa en fin och fet abborre på 1,4kg, ett nytt PB var ett faktum, roligt att få en lite större abborre och på jigg dessutom!



Men nu ska alltså spinnspöet få vila i källaren igen och quiverspöan och matchspöet med flötet ska dammas av, rullarna har redan fått ny lina på sig och nu är det bara att knyta några paternoster och köpa några siksänken :) Ska bli skönt och kunna sitta i stolen igen, lyssna på havets ljud och sola, tills det kommer det där fina rycket i spötoppen! Jag ser fram emot vårmetet nu!

Ha det fint

Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar